Abstrakt: |
Celem badań było poznanie motywów podejmowania studiów i wykazanie, że są one zależne m.in. od typu ukończonej szkoły. Przebadano 95 studentów pierwszych lat studiów kierunków pedagogicznych Uniwersytetu Szczecińskiego: 50 osób (44 kobiety i 6 mężczyzn) w pierwszego roku pedagogiki, 45 (44 kobiety i jeden mężczyzna) z drugiego roku nauczania początkowego. Podstawową technikę stanowiły rozmowy indywidualne ze studentami, techniką uzupełniającą była ankieta z pytaniami otwartymi, dotyczącymi typu ukończonej szkoły i motywów studiowania. Wśród badanych dominowali absolwenci liceum ogólnokształcącego – 75 osób; pięć osób ukończyło technikum, pięć – studium nauczycielskie. Podawane motywy to: zainteresowania, odroczenie służby wojskowej, przedłużenie młodości, ambicje, awans społeczny, przypadek. Dla 98,6% absolwentów liceum ogólnokształcącego jedynym motywem były zainteresowania, był to również motyw 66,7% absolwentów studium nauczycielskiego. 60% absolwentów techników uznało, że podjęli studia ze względu na możliwość odroczenia służby wojskowej. Dla ogółu badanych najważniejszym motywem były zainteresowania (88,4%), następnie odroczenie służby wojskowej i przypadek (po 3,2%). Za najmniej istotne motywy uznano przedłużenie młodości (2,1%) i ambicje (1,0%), co nie potwierdza panującej w społeczeństwie opinii, że młodzież podejmuje studia po to, by odłożyć w czasie stabilizację życiową i zawodową. |