BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy podejmowania studiów a typ ukończonej szkoły średniej
Instytucja:
Data: maj 1990 – czerwiec 1990
Badacz: Urszula Kacprzak
Abstrakt:

Celem badań było poznanie motywów podejmowania studiów i wykazanie, że są one zależne m.in. od typu ukończonej szkoły. Przebadano 95 studentów pierwszych lat studiów kierunków pedagogicznych Uniwersytetu Szczecińskiego: 50 osób (44 kobiety i 6 mężczyzn) w pierwszego roku pedagogiki, 45 (44 kobiety i jeden mężczyzna) z drugiego roku nauczania początkowego. Podstawową technikę stanowiły rozmowy indywidualne ze studentami, techniką uzupełniającą była ankieta z pytaniami otwartymi, dotyczącymi typu ukończonej szkoły i motywów studiowania. Wśród badanych dominowali absolwenci liceum ogólnokształcącego – 75 osób; pięć osób ukończyło technikum, pięć – studium nauczycielskie. Podawane motywy to: zainteresowania, odroczenie służby wojskowej, przedłużenie młodości, ambicje, awans społeczny, przypadek. Dla 98,6% absolwentów liceum ogólnokształcącego jedynym motywem były zainteresowania, był to również motyw 66,7% absolwentów studium nauczycielskiego. 60% absolwentów techników uznało, że podjęli studia ze względu na możliwość odroczenia służby wojskowej. Dla ogółu badanych najważniejszym motywem były zainteresowania (88,4%), następnie odroczenie służby wojskowej i przypadek (po 3,2%). Za najmniej istotne motywy uznano przedłużenie młodości (2,1%) i ambicje (1,0%), co nie potwierdza panującej w społeczeństwie opinii, że młodzież podejmuje studia po to, by odłożyć w czasie stabilizację życiową i zawodową.

Deskryptory TESE: student, motywacja, absolwent, wybór studiów, przejście ze szkoły średniej do wyższej
TESE descriptors: student, motivation, school leaver, choice of studies, transition from upper secondary to higher education
Publikacje:
  • Kacprzak, U. (1991). Motywy podejmowania studiów a typ ukończonej szkoły średniej. Życie Szkoły Wyższej, 3, 105-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"