BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy podejmowania przez rodziców współpracy z nauczycielami
Data: 2004
Badacz: Barbara Lulek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były motywy współdziałania podejmowanego przez szkołę i rodziców. Dobór próby miał charakter celowy – respondentów dobrano na podstawie takich zmiennych jak: środowisko miejskie i wiejskie, publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe i gimnazja, wykształcenie, staż pracy i płeć nauczycieli, rodzaj ukończonej szkoły wyższej. W badaniu uczestniczyło 400 rodziców oraz 85 przedstawicieli instytucji i organizacji działających w środowisku. Posłużono się metodą monograficzną i sondażu diagnostycznego; wykorzystano takie techniki jak: analiza dokumentów, obserwacja uczestnicząca, ankieta, wywiad i techniki statystyczne. Najważniejszą przyczyną, dla której rodzice decydowali się na współpracę z nauczycielami, było dobro dziecka – 91,3% wskazań. Dla 32,8% respondentów najważniejszą motywacją były pobudki ideowe, np. wspólnota celów ze szkołą (najczęściej wśród rodziców uczniów ze szkół niepublicznych – 52% osób z tej grupy wskazywało na taką przyczynę). Przesłanki emocjonalne ważne były jedynie dla co dziesiątego rodzica (współpracę dla własnej satysfakcji wskazało 10% rodziców uczniów ze szkół publicznych i 9% ze szkół niepublicznych), a społeczne (tj. interes środowiska lokalnego) – dla 2,5% respondentów (4% rodziców uczniów ze szkół wiejskich i 2% ze szkół miejskich; 2,7% rodziców uczniów ze szkół publicznych i 2% – ze szkół niepublicznych). Prawne pobudki we współpracy z nauczycielami dostrzegało 5% badanych. 13,5% rodziców uważało, że ich współpraca z nauczycielami powodowana jest jedynie koniecznością (22% osób ze wsi i 10,7% z miasta). Nieco częściej taką motywację wskazywali rodzice uczniów ze szkół publicznych (14,3%; ze szkół niepublicznych 11%).

Deskryptory TESE: relacja rodzice – szkoła, rodzice, rodzina, nauczyciel, współpraca
TESE descriptors: parent-school relation, parents, family, teacher, cooperation
Publikacje:
  • Lulek, B. (2009). Motywy podejmowania przez rodziców współpracy z nauczycielami. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Pedagogiczna, 58, 269-274.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"