BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy podejmowania doskonalenia zawodowego przez nauczycieli
Instytucja:
Data: październik 2008 – grudzień 2008
Badacz: Magdalena Rzepa
Abstrakt:

Celem badania były poznanie i opis doskonalenia zawodowego nauczycieli (w szczególności zbadanie, jak przedstawia się ilościowy indeks nauczycieli, którzy uczestniczą w doskonaleniu; jakie są motywy podejmowana działań udoskonalających oraz jakie przynoszą one efekty). Badaniem objęto 117 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum rejonu Kalwarii Zebrzydowskiej. Respondentów podzielono na grupy zgodnie ze stopniem awansu zawodowego (na nauczycieli stażystów, kontraktowych, mianowanych i dyplomowanych) oraz ze względu na środowisko pracy (duże miasto, małe miasto, wieś, przysiółek). Zgodnie z wynikami przeprowadzonego badania do najczęstszych (70,1%) motywów podejmowania doskonalenia należały motywy intelektualne, wynikające z ambicji, zapału i nawyku uczenia się oraz świadomości potrzeby rozwijania własnych uzdolnień. Następną motywacją okazały się czynniki utylitarne (47,8%), związane ze zdobyciem kwalifikacji mogących wpłynąć na wysokość zarobków. W dalszej kolejności respondenci wskazali motywy społeczne (16,2%) oraz motywy przymusu (7,6%). Dowiedziono ponadto, że wzrost stopnia zadowolenia z posiadanej wiedzy jest wprost proporocjonalny do podejmowania dalszej nauki i doskonalenia zawodowego.

Autorskie słowa kluczowe: dokształcanie nauczycieli, doskonalenie nauczycieli, motywy uczestnictwa w doskonaleniu
Author's Keywords: teacher trainings, teacher improvement, motives for attending improvement courses
Deskryptory TESE: samokształcenie, rozwój umiejętności zawodowych, przebieg kariery zawodowej, kariera zawodowa, nauczyciel, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: self-instruction, skill development, career advancement, career, teacher, in-service teacher training
Publikacje:
  • Rzepa, M. (2009). Motywy podejmowania doskonalenia zawodowego przez nauczycieli. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 62, 65-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"