Abstrakt: |
Celem badania były poznanie i opis doskonalenia zawodowego nauczycieli (w szczególności zbadanie, jak przedstawia się ilościowy indeks nauczycieli, którzy uczestniczą w doskonaleniu; jakie są motywy podejmowana działań udoskonalających oraz jakie przynoszą one efekty). Badaniem objęto 117 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum rejonu Kalwarii Zebrzydowskiej. Respondentów podzielono na grupy zgodnie ze stopniem awansu zawodowego (na nauczycieli stażystów, kontraktowych, mianowanych i dyplomowanych) oraz ze względu na środowisko pracy (duże miasto, małe miasto, wieś, przysiółek). Zgodnie z wynikami przeprowadzonego badania do najczęstszych (70,1%) motywów podejmowania doskonalenia należały motywy intelektualne, wynikające z ambicji, zapału i nawyku uczenia się oraz świadomości potrzeby rozwijania własnych uzdolnień. Następną motywacją okazały się czynniki utylitarne (47,8%), związane ze zdobyciem kwalifikacji mogących wpłynąć na wysokość zarobków. W dalszej kolejności respondenci wskazali motywy społeczne (16,2%) oraz motywy przymusu (7,6%). Dowiedziono ponadto, że wzrost stopnia zadowolenia z posiadanej wiedzy jest wprost proporocjonalny do podejmowania dalszej nauki i doskonalenia zawodowego. |