BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy podejmowania ćwiczenia na instrumencie przez uczniów szkół muzycznych II stopnia
Data: listopad 2009
Badacz: Paulina Olczak
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytanie badawcze: Jakimi motywami przy podejmowaniu ćwiczenia na instrumencie kierują się uczniowie szkół muzycznych II stopnia oraz w jakim stopniu poszczególne motywy wpływają na chęć ćwiczenia? W badaniu wzięło udział 110 uczniów Szkoły Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. W badanej próbie było 66 dziewcząt w wieku 13-24 lat i 44 chłopców w wieku 13-25 lat. Największą siłę natężenia miał aspekt przyjemności płynącej z grania na instrumencie (9,1 w skali 1-10), w dalszej kolejności były natomiast takie aspekty jak: osiągnięcie dobrego wyniku na egzaminie (8,3), pochwała nauczyciela (7,9), udział w konkursie (7,3), poczucie bycia lepszym od innych (6,2), poczucie obowiązku (5,6), obawa przed niezadowoleniem nauczyciela (5,5), lęk przed negatywną oceną na egzaminie (5,3), przyzwyczajenie (4,3), obawa przed niezadowoleniem rodziców (2,8), brak innego ciekawszego zajęcia (2,5) oraz pochwała albo obiecana przez rodziców nagroda (2,0). Motywację negatywną wzbudzały u uczniów następujące działania nauczycieli: niezadowolenie (42,7% wskazań), porównywanie ucznia do innych (21,8%), krzyk (16,4%), stawianie złej oceny na egzaminie (12,7%), powiadamianie rodziców (2,7%). Najbardziej motywowało uczniów do grania na instrumencie zadowolenie nauczyciel (69,1%), w dalszej kolejności m.in. pochwały (58,2%), dobra ocena na egzaminie (44,5%).

Deskryptory TESE: muzyka, motywacja, postawa, postawa wobec szkoły, uczeń
TESE descriptors: music, motivation, attitude, attitude towards school, pupil
Publikacje:
  • Olczak, P. (2014). Motywy podejmowania ćwiczenia na instrumencie przez uczniów szkół muzycznych II stopnia. Wychowanie Muzyczne, 1, 8-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"