BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pozycja społeczna dziecka niedosłyszącego w starszych klasach szkoły podstawowej integracyjnej
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Anna Zamkowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie pozycji społecznej zajmowanej przez uczniów niepełnosprawnych w nieformalnej strukturze klasy integracyjnej. Badaniem objęto 10 klas na poziomie IV-VIII w Publicznej Szkole Podstawowej Integracyjnej w Radomiu. Zastosowano test socjometryczny zawierający 67 pytań (trzy pytania o wybór pozytywny i trzy pytania o wybór negatywny) dotyczących chęci przebywania z osobami z tej samej klasy w różnych sytuacjach społecznych; plebiscyt życzliwości i niechęci. W analizie uwzględniono wyniki dotyczące grupy 31 uczniów niedosłyszących i grupy porównawczej 58 uczniów słyszących z tych samych klas. Różnice pozycji socjometrycznej między uczniami niedosłyszącymi i pełnosprawnymi były istotne statystycznie; uczniowie pełnosprawni uzyskali średni wynik pozytywny, niedosłyszący – negatywny; w grupie niedosłyszących 52% uczniów uzyskało przewagę wyborów negatywnych, 22% – pozytywnych, 26% – brak przewagi wyborów negatywnych i pozytywnych, w grupie pełnosprawnych odpowiednio 63%, 24% i 13%. Dane plebiscytu życzliwości i niechęci nie wykazały znaczących rozbieżności między grupą uczniów niedosłyszących i pełnosprawnych.

Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie percepcji, upośledzenie słuchu, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, uczeń, kształcenie integracyjne, szkoła podstawowa, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: disability, sensory impairment, hearing impairment, social behaviour, interpersonal relations, pupil, inclusive education, primary school, special educational needs
Publikacje:
  • Zamkowska, A. (1999). Pozycja społeczna dziecka niedosłyszącego w starszych klasach szkoły podstawowej integracyjnej. W: J. Górniewicz (red.), Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne (s. 180-186). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"