Tytuł badania: |
Pozycja społeczna dziecka niedosłyszącego w starszych klasach szkoły podstawowej integracyjnej |
Instytucja: |
|
Data: |
[1998] |
Badacz: |
Anna Zamkowska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie pozycji społecznej zajmowanej przez uczniów niepełnosprawnych w nieformalnej strukturze klasy integracyjnej. Badaniem objęto 10 klas na poziomie IV-VIII w Publicznej Szkole Podstawowej Integracyjnej w Radomiu. Zastosowano test socjometryczny zawierający 67 pytań (trzy pytania o wybór pozytywny i trzy pytania o wybór negatywny) dotyczących chęci przebywania z osobami z tej samej klasy w różnych sytuacjach społecznych; plebiscyt życzliwości i niechęci. W analizie uwzględniono wyniki dotyczące grupy 31 uczniów niedosłyszących i grupy porównawczej 58 uczniów słyszących z tych samych klas. Różnice pozycji socjometrycznej między uczniami niedosłyszącymi i pełnosprawnymi były istotne statystycznie; uczniowie pełnosprawni uzyskali średni wynik pozytywny, niedosłyszący – negatywny; w grupie niedosłyszących 52% uczniów uzyskało przewagę wyborów negatywnych, 22% – pozytywnych, 26% – brak przewagi wyborów negatywnych i pozytywnych, w grupie pełnosprawnych odpowiednio 63%, 24% i 13%. Dane plebiscytu życzliwości i niechęci nie wykazały znaczących rozbieżności między grupą uczniów niedosłyszących i pełnosprawnych. |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie, upośledzenie percepcji, upośledzenie słuchu, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, uczeń, kształcenie integracyjne, szkoła podstawowa, specjalne potrzeby edukacyjne |
TESE descriptors: |
disability, sensory impairment, hearing impairment, social behaviour, interpersonal relations, pupil, inclusive education, primary school, special educational needs |
Publikacje: |
- Zamkowska, A. (1999). Pozycja społeczna dziecka niedosłyszącego w starszych klasach szkoły podstawowej integracyjnej. W: J. Górniewicz (red.), Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne (s. 180-186). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
|