BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychospołeczna integracja dzieci w przedszkolach integracyjnych
Data: kwiecień 1993 – czerwiec 1993
Badacz: Barbara Łuczak-Okrasińska, Elżbieta Stojanowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom akceptacji dzieci niepełnosprawnych w grupie przedszkolnej w porównaniu z dziećmi zdrowymi? Czy dzieci zdrowe z przedszkoli integracyjnych preferują kontakty społeczne z dziećmi zdrowymi czy niepełnosprawnymi? Czy dzieci niepełnosprawne z przedszkoli integracyjnych preferują kontakty z dziećmi zdrowymi czy niepełnosprawnymi? Czy akceptacja dzieci niepełnosprawnych zależy od rodzaju niepełnosprawności, stażu w przedszkolu oraz liczebności grupy? Czy istnieją różnice między dziećmi zdrowymi a niepełnosprawnymi w zakresie specyfiki potrzeb społecznych (ilości i intensywności kontaktów społecznych, zwartości grupy i odległości komunikacyjnej między członkami grupy)? Czy preferencje dzieci dotyczące kontaktów społecznych są stabilne? W badaniu wzięło udział 148 osób (w tym 16 wychowawczyń i 132 dzieci). Teren badań stanowiło 8 przedszkoli integracyjnych w Warszawie. Dzieci zdrowe były w wieku 6-7 lat, a dzieci niepełnosprawne – 6-10 lat. Do zgromadzenia materiału badawczego posłużono się autorską metodą, będącą modyfikacją techniki socjometrycznej, oraz techniką obserwacji. Wyniki wykazały, że średni poziom pozycji socjometrycznej w grupie dzieci niepełnosprawnych był niższy niż w grupie pełnosprawnych (średnie poziomy wskaźnika globalnej pozycji socjometrycznej mierzonego w postaci różnicy wyborów pozytywnych i negatywnych wynosiły odpowiednio -3 i 0,5). Dzieci pełnosprawne uzyskiwały w większości przewagę wyborów pozytywnych – 42%, tylko 27% uzyskało przewagę wyborów negatywnych; w grupie dzieci niepełnosprawnych 57% uzyskało przewagę wyborów negatywnych, 30% uzyskało przewagę wyborów pozytywnych. W kategorii charakteryzującej się brakiem znacznej przewagi wyborów pozytywnych i negatywnych znalazło się 30% dzieci pełnosprawnych i 23% niepełnosprawnych. Pomiary przeprowadzono dwukrotnie i w obu dzieci niepełnosprawne uzyskały gorsze wyniki.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, dziecko, kształcenie integracyjne, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, upośledzenie, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: pre-primary education, child, inclusive education, social behaviour, interpersonal relations, disability, special educational needs
Publikacje:
  • Łuczak-Okrasińska, B. i Stojanowska, E. (1994). Psychospołeczna integracja dzieci w przedszkolach integracyjnych. W: M. Apolinarska i in. (red.), Integracja dzieci niepełnosprawnych w przedszkolu i szkole. Raport z badań (s. 9-59). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"