Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy, w jaki sposób młodzież spostrzega problemy własne i swoich rówieśników, gdzie umiejscawia źródło tych problemów i czy można tym problemom zapobiegać poprzez edukację zdrowotną. Badaniem objęto 260 uczniów klas I-III liceów w Szczecinie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono: wzrost konfliktowości w relacjach rodzic – dorastający, trudności w relacjach interpersonalnych młodzieży z nauczycielami, preferowanie kontaktów rówieśniczych jako mniej stresogennych dla młodego człowieka. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że respondentów najbardziej niepokoiły brak motywacji do nauki (60,0%) oraz duży dystans i brak zrozumienia między uczniami i nauczycielami (50,4%). W dalszej kolejności badani wskazywali m.in. narastające konflikty uczniów z nauczycielami (44,6%), nieporadność młodych ludzi wobec własnych problemów (41,2%) czy dużą liczbę osób zażywających środki odurzające i narkotyki. Jednocześnie ustalono, że większą potrzebę edukacji zdrowotnej z zakresu środków uzależniających odczuwali młodsi uczniowie (60,7% w pierwszej klasie) niż uczniowie ze starszych klas (46,3% w trzeciej klasie). |