BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychoprofilaktyka zagrożeń rozwoju w wieku wczesnoszkolnym i w okresie dorastania – strategie prewencji pierwotnej i wtórnej
Data: [2000]
Badacz: Elżbieta Furmańska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy, w jaki sposób młodzież spostrzega problemy własne i swoich rówieśników, gdzie umiejscawia źródło tych problemów i czy można tym problemom zapobiegać poprzez edukację zdrowotną. Badaniem objęto 260 uczniów klas I-III liceów w Szczecinie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono: wzrost konfliktowości w relacjach rodzic – dorastający, trudności w relacjach interpersonalnych młodzieży z nauczycielami, preferowanie kontaktów rówieśniczych jako mniej stresogennych dla młodego człowieka. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że respondentów najbardziej niepokoiły brak motywacji do nauki (60,0%) oraz duży dystans i brak zrozumienia między uczniami i nauczycielami (50,4%). W dalszej kolejności badani wskazywali m.in. narastające konflikty uczniów z nauczycielami (44,6%), nieporadność młodych ludzi wobec własnych problemów (41,2%) czy dużą liczbę osób zażywających środki odurzające i narkotyki. Jednocześnie ustalono, że większą potrzebę edukacji zdrowotnej z zakresu środków uzależniających odczuwali młodsi uczniowie (60,7% w pierwszej klasie) niż uczniowie ze starszych klas (46,3% w trzeciej klasie).

Deskryptory TESE: wiek, młodzież, rozwój dziecka, dziecko, szkoła średnia, profilaktyka
TESE descriptors: age, youth, child development, child, secondary school, prevention
Publikacje:
  • Furmańska, E. (2002). Psychoprofilaktyka zagrożeń rozwoju w wieku wczesnoszkolnym i w okresie dorastania – strategie prewencji pierwotnej i wtórnej. Psychologia Rozwojowa, 1, 75-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"