BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania agresji młodzieży
Data: [2009]
Badacz: Marzena Wrzesień
Abstrakt:

Głównym celem badania było określenie przyczyn występowania zachowań agresywnych wśród uczniów gimnazjum. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem agresji Buss-Perry (wersja Amity), kwestionariuszem Moje życie w szkole oraz kwestionariuszem ankiety na temat zachowań młodzieży. Próba liczyła 91 uczniów Publicznego Gimnazjum nr 3. Respondentów poproszono m.in. o opisanie stosunków międzyrówieśniczych (w tym również aktów przemocy); wskazanie na źródła zachowań agresywnych (np.: telewizja, gry komputerowe, internet; TIK), a także odniesienie się do problemów rodzinnych mogących wpływać na złe sprawowanie w szkole. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że na zachowania agresywne młodzieży wpływa środowisko wychowawcze (szczególnie rodzina i rówieśnicy). Ustalono, że im wyższy wskaźnik występowania przemocy w otoczeniu dziecka, tym bardziej agresywne może się ono stać. Ponadto okazało się, że wśród chłopców częściej dochodzi do różnego rodzaju aktów przemocy fizycznej, a wśród dziewczyn – do agresji słownej.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, złe sprawowanie, dziecko zagrożone, postawa wobec szkoły, relacja rodzice – dziecko, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: violence, bullying, misconduct, child at risk, attitude towards school, parent-child relation, ICT
Publikacje:
  • Wrzesień M. (2009). Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania agresji młodzieży. Pobrane z http://pdf.helion.pl/e_03cw/e_03cw.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"