
Obserwuj
Tytuł badania: |
Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania agresji młodzieży |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Marzena Wrzesień |
Abstrakt: |
Głównym celem badania było określenie przyczyn występowania zachowań agresywnych wśród uczniów gimnazjum. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem agresji Buss-Perry (wersja Amity), kwestionariuszem Moje życie w szkole oraz kwestionariuszem ankiety na temat zachowań młodzieży. Próba liczyła 91 uczniów Publicznego Gimnazjum nr 3. Respondentów poproszono m.in. o opisanie stosunków międzyrówieśniczych (w tym również aktów przemocy); wskazanie na źródła zachowań agresywnych (np.: telewizja, gry komputerowe, internet; TIK), a także odniesienie się do problemów rodzinnych mogących wpływać na złe sprawowanie w szkole. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że na zachowania agresywne młodzieży wpływa środowisko wychowawcze (szczególnie rodzina i rówieśnicy). Ustalono, że im wyższy wskaźnik występowania przemocy w otoczeniu dziecka, tym bardziej agresywne może się ono stać. Ponadto okazało się, że wśród chłopców częściej dochodzi do różnego rodzaju aktów przemocy fizycznej, a wśród dziewczyn – do agresji słownej. |
Deskryptory TESE: |
przemoc, przemoc szkolna, złe sprawowanie, dziecko zagrożone, postawa wobec szkoły, relacja rodzice – dziecko, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
violence, bullying, misconduct, child at risk, attitude towards school, parent-child relation, ICT |
Publikacje: |
- Wrzesień M. (2009). Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania agresji młodzieży. Pobrane z http://pdf.helion.pl/e_03cw/e_03cw.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.