BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne i emocjonalne funkcjonowanie dziecka sześcioletniego a jego kompetencja komunikacyjna
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Lucyna Smółka
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź, czy istnieje związek, a jeżeli tak, to jaki, między kompetencją komunikacyjną sześcioletniego dziecka a takimi aspektami jego psychospołecznego funkcjonowania, jak uspołecznienie, zahamowanie i zachowanie antyspołeczne. Badaniem objęto 151 dzieci w wieku sześciu lat, które uczęszczały do przedszkoli w Chorzowie (województwo małopolskie). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Arkuszem zachowania się ucznia Markowskiej oraz Skalą do badania kompetencji komunikacyjnej dzieci autorstwa Kielar-Turskiej, Białeckiej-Pikul i Ligęzy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wraz ze wzrostem przyhamowania obniżał się poziom kompetencji komunikacyjnej. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem przyhamowanie pozostawało w istotnych oraz ujemnych związkach z takimi składowymi kompetencji komunikacyjnej jak: zdolności funkcjonalno-regulacyjne; zdolności funkcjonalno-ekspresywne; zdolności socjolingwistyczne; zdolności imaginacyjne; zdolności funkcjonalno-informacyjne oraz zdolności funkcjonalno-heurystyczne. Wykazano również, że wszystkie zależności odnotowane między uspołecznieniem a składowymi kompetencji komunikacyjnej miały znak dodatni. Istotne związki zaobserwowano z następującymi kompetencjami szczegółowymi: zdolnościami funkcjonalno-regulacyjnymi, funkcjonalno-ekspresywnymi, socjolingwistycznymi oraz imaginacyjnymi.

Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, umiejętności komunikowania się, dziecko, zachowania społeczne, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka
TESE descriptors: social competences, communicative competences, child, social behaviour, child development, pre-primary education, childcare, child rearing
Publikacje:
  • Smółka, L. (2005). Społeczne i emocjonalne funkcjonowanie dziecka sześcioletniego a jego kompetencja komunikacyjna. Psychologia Rozwojowa, 1, 91-97.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"