BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne efekty integracji edukacyjnej w klasach młodszych
Instytucja:
Data: 2001 – 2002
Badacz: Maria Chodkowska
Abstrakt:

Badania przeprowadzono w ramach podyplomowych studiów z zakresu wychowania i nauczania integracyjnego (Instytut Pedagogiki UMCS). Przebadano 40 dzieci niepełnosprawnych z młodszych klas (I-III) z województwa lubelskiego. Łącznie wzięły udział w badaniu 32 szkoły podstawowe z tego regionu. Wśród badanych dzieci było 10 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, 12 niepełnosprawnych motorycznie oraz 12 z niepełnosprawnością sensoryczną (cztery osoby słabowidzące oraz osiem z deficytem słuchu). Zbadano także sześciu uczniów z chorobą nowotworową lub epilepsją. Sformułowano hipotezę, że społeczne efekty integracji edukacyjnej w odniesieniu do dziecka niepełnosprawnego lub przewlekle chorego wyrażają się w dwóch wymiarach: stosunku tego dziecka do kolegów z klasy i do całej klasy oraz odwrotnie. Wyniki badań wyprowadzono dzięki analizie ocen nauczycieli-wychowawców. Nauczyciele wysoko oceniają stosunek swoich niepełnosprawnych bądź przewlekle chorych uczniów do klasy jako całości i do kolegów z tej klasy (uczniowie niepełnosprawni cechują się – zdaniem nauczycieli – wysokim poziomem nastawień altruistycznych). Ponadto stosunek kolegów z klasy szkolnej do uczniów niepełnosprawnych jest pozytywny. Niemniej jednak osoby chore nie są postrzegane jako atrakcyjni partnerzy w różnych interakcjach rówieśniczych.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, dziecko, osoby niepełnosprawne, problemy zdrowotne, kształcenie integracyjne, atmosfera w klasie, relacje międzygrupowe, upośledzenie, zachowania społeczne, socjalizacja, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: interpersonal relations, child, people with disabilities, health problems, inclusive education, classroom climate, intergroup relations, disability, social behaviour, socialisation, special educational needs
Publikacje:
  • Chodkowska, M. (2001). Społeczne efekty integracji edukacyjnej w klasach młodszych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 10-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"