Tytuł badania: |
Społeczne efekty integracji edukacyjnej w klasach młodszych |
Instytucja: |
|
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Maria Chodkowska |
Abstrakt: |
Badania przeprowadzono w ramach podyplomowych studiów z zakresu wychowania i nauczania integracyjnego (Instytut Pedagogiki UMCS). Przebadano 40 dzieci niepełnosprawnych z młodszych klas (I-III) z województwa lubelskiego. Łącznie wzięły udział w badaniu 32 szkoły podstawowe z tego regionu. Wśród badanych dzieci było 10 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, 12 niepełnosprawnych motorycznie oraz 12 z niepełnosprawnością sensoryczną (cztery osoby słabowidzące oraz osiem z deficytem słuchu). Zbadano także sześciu uczniów z chorobą nowotworową lub epilepsją. Sformułowano hipotezę, że społeczne efekty integracji edukacyjnej w odniesieniu do dziecka niepełnosprawnego lub przewlekle chorego wyrażają się w dwóch wymiarach: stosunku tego dziecka do kolegów z klasy i do całej klasy oraz odwrotnie. Wyniki badań wyprowadzono dzięki analizie ocen nauczycieli-wychowawców. Nauczyciele wysoko oceniają stosunek swoich niepełnosprawnych bądź przewlekle chorych uczniów do klasy jako całości i do kolegów z tej klasy (uczniowie niepełnosprawni cechują się – zdaniem nauczycieli – wysokim poziomem nastawień altruistycznych). Ponadto stosunek kolegów z klasy szkolnej do uczniów niepełnosprawnych jest pozytywny. Niemniej jednak osoby chore nie są postrzegane jako atrakcyjni partnerzy w różnych interakcjach rówieśniczych. |
Deskryptory TESE: |
relacje interpersonalne, dziecko, osoby niepełnosprawne, problemy zdrowotne, kształcenie integracyjne, atmosfera w klasie, relacje międzygrupowe, upośledzenie, zachowania społeczne, socjalizacja, specjalne potrzeby edukacyjne |
TESE descriptors: |
interpersonal relations, child, people with disabilities, health problems, inclusive education, classroom climate, intergroup relations, disability, social behaviour, socialisation, special educational needs |
Publikacje: |
- Chodkowska, M. (2001). Społeczne efekty integracji edukacyjnej w klasach młodszych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 10-17.
|