BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wielowymiarowość i wielopoziomowość treści w pracy z uczniem zdolnym
Data: październik 1992 – marzec 1993
Badacz: Eugeniusz Piotrowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wielowymiarowość i wielopoziomowość treści w pracy ze zdolnymi uczniami. Badaniem objęto dwie klasy trzecie Szkoły Podstawowej nr 7 w Pile. Za pomocą Skali matryc kolorowych Ravena wyodrębniono klasy eksperymentalną i kontrolną oraz uczniów zdolnych. Zmienną niezależną stanowiło wielowymiarowe podejście do treści kształcenia w ujęciu wielopoziomowym. Zmienną zależną natomiast były uzdolnienia matematyczne uczniów. Do zbadania poziomu rozwoju płynności myślenia wykorzystano test sprawdzający, który dotyczył treści z programu nauczania matematyki w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Test składał się z trzech zadań; uczniów poproszono o podanie jak największej liczby pomysłów na rozwiązanie zadań. Osoby z klasy eksperymentalnej wymyśliły średnio 21,04 pomysłu, a z klasy kontrolnej – 13,65. Dla zadania drugiego uczniowie z klasy eksperymentalnej zaproponowali średnio 43,13 rozwiązania, a w klasie kontrolnej – 31,74. Znaczące różnice wystąpiły także w przypadku rozwiązań do zadania trzeciego – uczniowie z klasy eksperymentalnej mieli średnio 39,52 pomysłu, a z klasy kontrolnej – 29,09. Wszystkie różnice były istotne statystycznie. Do zbadania poziomu rozwoju giętkości myślenia posłużono się testem złożonym z dwóch zadań: pierwsze składało się z czterech zgadywanek, a drugie wymagało podania dwóch rozwiązań. W klasie eksperymentalnej – jak się okazało – aż 17 uczniów charakteryzowało się wysokim poziomem giętkości myślenia, a w klasie kontrolnej – tylko 9. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że pięciomiesięczny eksperyment polegający na wprowadzeniu wielowymiarowych treści kształcenia korzystnie wpłynął na płynność, giętkość i oryginalność myślenia uczniów.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, uzdolniony, uzdolniony uczeń, metoda aktywizująca, metoda nauczania, inteligencja
TESE descriptors: child development, gifted, gifted pupil, activity method, teaching method, intelligence
Publikacje:
  • Piotrowski, E. (1994). Wielowymiarowość i wielopoziomowość treści w pracy z uczniem zdolnym. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 6, 48-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"