BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wielokulturowość w szkole – wyniki badań własnych wśród nauczycieli na Podhalu
Instytucja:
Data: 2004 – 2005
Badacz: Bogdan Stańkowski
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące hipotezy badawcze: Szkoła ponadgimnazjalna posiada kadrę nauczycielską, świadomą swoich nowych zadań w obliczu budowania integracji europejskiej. Nauczyciele wychowują uczniów w sposób dostatecznie profesjonalny, w atmosferze wielokulturowości, tolerancji i otwartości na idee zgodnie z duchem integracji. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz złożony z 21 pytań zamkniętych. Badaniem objęto 27 szkół ponadgimnazjalnych, w których pracowało łącznie blisko 790 nauczycieli. Natomiast do analizy zakwalifikowano 108 prawidłowo wypełnionych ankiet. 63,9% próby stanowiły kobiety. 35,1% respondentów było w wieku od 31 do 40 lat. Ponad jedna czwarta respondentów miała staż pracy mieszczący się w przedziale od 16 do 25 lat. 83,4% stwierdziło, że nie posiadali odpowiedniego doświadczenia w nauczaniu dzieci i młodzieży pochodzących z obcych krajów. W ponad 70% placówek podejmowano inicjatywy zmierzające do przybliżenia uczniom idei integracji europejskiej. 29 nauczycieli z 78, którzy udzielili odpowiedzi na to pytanie, wyznało, że ich szkoły zapraszają osoby z zagranicy. Placówki 63% nauczycieli miały bliźniacze szkoły za granicą. Ponad 9% respondentów wyznało, że w ich szkołach – mimo braku oficjalnej współpracy ze szkołą z zagranicy – podejmuje się sporadyczne kontakty, które do takiej współpracy by zmierzały. Dla większości nauczycieli nie sprawiał problemów fakt obecności zagranicznej młodzieży w ich placówkach. Respondenci wyznali, że obecność obcokrajowców w szkołach jest doświadczeniem cennym, choć nauczyciele nie posiadają w tym zakresie odpowiedniego przygotowania.

Deskryptory TESE: edukacja międzykulturowa, uczeń, Unia Europejska, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kwalifikacje pedagogiczne
TESE descriptors: intercultural education, pupil, European Union, in-service teacher training, teaching qualification
Publikacje:
  • Stańkowski, B. (2008). Wielokulturowość w szkole – wyniki badań własnych wśród nauczycieli na Podhalu. Paedagogia Christiana, 2, 119-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"