Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące hipotezy badawcze: Szkoła ponadgimnazjalna posiada kadrę nauczycielską, świadomą swoich nowych zadań w obliczu budowania integracji europejskiej. Nauczyciele wychowują uczniów w sposób dostatecznie profesjonalny, w atmosferze wielokulturowości, tolerancji i otwartości na idee zgodnie z duchem integracji. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz złożony z 21 pytań zamkniętych. Badaniem objęto 27 szkół ponadgimnazjalnych, w których pracowało łącznie blisko 790 nauczycieli. Natomiast do analizy zakwalifikowano 108 prawidłowo wypełnionych ankiet. 63,9% próby stanowiły kobiety. 35,1% respondentów było w wieku od 31 do 40 lat. Ponad jedna czwarta respondentów miała staż pracy mieszczący się w przedziale od 16 do 25 lat. 83,4% stwierdziło, że nie posiadali odpowiedniego doświadczenia w nauczaniu dzieci i młodzieży pochodzących z obcych krajów. W ponad 70% placówek podejmowano inicjatywy zmierzające do przybliżenia uczniom idei integracji europejskiej. 29 nauczycieli z 78, którzy udzielili odpowiedzi na to pytanie, wyznało, że ich szkoły zapraszają osoby z zagranicy. Placówki 63% nauczycieli miały bliźniacze szkoły za granicą. Ponad 9% respondentów wyznało, że w ich szkołach – mimo braku oficjalnej współpracy ze szkołą z zagranicy – podejmuje się sporadyczne kontakty, które do takiej współpracy by zmierzały. Dla większości nauczycieli nie sprawiał problemów fakt obecności zagranicznej młodzieży w ich placówkach. Respondenci wyznali, że obecność obcokrajowców w szkołach jest doświadczeniem cennym, choć nauczyciele nie posiadają w tym zakresie odpowiedniego przygotowania. |