BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wielokulturowość a podmiotowe podejście do ucznia Innego
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Maria Janukowicz
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 100 nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych w województwie śląskim. Okazało się, że nauczyciele na ogół odczuwają lęk przed pracą ze społecznościami wielokulturowymi. 71,8% respondentów wyznało, że chcieliby mieć klasę czystą rasowo. Autorka – na potwierdzenie tego wyniku – przytacza stwierdzenie P. Zimbardo: inni już nie do końca są dla nas ludźmi. Najpierw robimy z nich wrogów, potem przedmioty, bestię, której nienawidzimy i którą gardzimy. Nauczycielom przedstawiono dziewięć różnych narodowości i zapytano, których przedstawicieli zaakceptowaliby w swoich klasach. 92,7% badanych chętnie widziałoby w swoich klasach Amerykanów, 89,8% Anglików, 80,1% Japończyków. Francuzów zaakceptowałoby w swojej klasie 54,4% respondentów, Czechów i Słowaków 30,7%, Niemców 21,9%. Tylko co 10. osoba chciałaby mieć w swojej klasie Rosjan i Chińczyków. Najmniejszą akceptację wyrażono wobec romskich uczniów – 5,2%. 85,7% nauczycieli zadeklarowało, że gdyby musieli pracować z klasą wielokulturową, to próbowaliby podjąć dialog z każdym z uczniów. Najchętniej jednak nawiązaliby dialog z osobami z Wysp Brytyjskich – 53,2% wskazań, także z Japończykami – 41,1%. Okazało się przy tym, że blisko co czwarty respondent z niechęcią podjąłby dialog z uczniami reprezentującymi narody wschodniojęzyczne.

Deskryptory TESE: uczeń, środowisko społeczno-kulturowe, Ameryka, Republika Czeska, Republika Słowacka, relacja nauczyciel – uczeń, mniejszość językowa
TESE descriptors: pupil, socio-cultural environment, America, Czech Republic, Slovak Republic, teacher-student relation, language minority
Publikacje:
  • Janukowicz, M. (2008). Wielokulturowość a podmiotowe podejście do ucznia Innego. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XVII, 119-124.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"