BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wieloaspektowa ocena jakości usług edukacyjnych (na przykładzie AWF im. Jerzego Kukuczki w Katowicach)
Data: 2009 – 2010
Badacz: Justyna Maciąg
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka oceny jakości usług edukacyjnych za pomocą mierników zdolności procesów szkoły do tworzenia wartości dla studentów. Badaniem objęto 3035 studentów i absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach oraz członków organizacji przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci oczekiwali przede wszystkim pogłębienia zainteresowań, rozwijania zdolności oraz możliwości kontynuowania nauki w miejscu zamieszkania. Większość studentów pracowała na stałe lub podejmowała prace dorywcze w czasie trwania studiów. Pracowało 66% studentów studiów stacjonarnych, 90% studentów studiów niestacjonarnych (w tym 67% miało stałe zatrudnienie). Poproszeni o dokonanie oceny poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych na studiach, studenci okazali się bardziej krytyczni od absolwentów i organizacji przyjmujących na praktyki. Niska ocena dotyczyła przede wszystkim umiejętności, w tym znajomości technologii informatycznych (wyjątek stanowili studenci zarządzania). Studenci dokonali adekwatnej oceny oczekiwań stawianych przez pracodawców absolwentom starającym się o pracę. Jedynym aspektem, którego nie doceniali studenci, były oczekiwania związane z technologiami informatycznymi oraz przygotowaniem teoretycznym do wykonywania zawodu. 78% badanych znalazło pracę zaraz po zakończeniu studiów, 6% szukało jej do trzech miesięcy, 9% ponad trzy miesiące. Ocena aspektu organizacyjnego funkcjonowania uczelni, w tym infrastruktury materialnej czy obsługi studenta przez różne jednostki administracyjne, okazała się zróżnicowana. W stosunku do badań z 2003 r. ocena ta wzrosła, przy czym kosztem ulepszeń na AWF pogorszyła się dostępność niektórych jednostek administracyjnych (np. dziekanatu) oraz zwiększyła się liczba błędów popełnianych w obsłudze studenta, najczęściej było to udzielanie niepełnych informacji przez pracownika uczelni (58,22%). Zdecydowana większość badanych była zadowolona z wyboru uczelni i kierunki studiów, deklarując, że dokonałaby ponownie tego samego wyboru (około 80%).

Autorskie słowa kluczowe: model zarządzania jakością usług edukacyjnych, jakość usługi edukacyjnej, pomiar i ocena procesów w szkole wyższej, wartość
Deskryptory TESE: ewaluacja placówki edukacyjnej, jakość kształcenia, wychowanie fizyczne, szkoła wyższa, studia wyższe, student
TESE descriptors: evaluation of an educational institution, quality of education, physical education, higher education, higher education course, student
Publikacje:
  • Maciąg, J. (2011). Wieloaspektowa ocena jakości usług edukacyjnych (na przykładzie AWF im. Jerzego Kukuczki w Katowicach). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(38), 123-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"