Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka oceny jakości usług edukacyjnych za pomocą mierników zdolności procesów szkoły do tworzenia wartości dla studentów. Badaniem objęto 3035 studentów i absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach oraz członków organizacji przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci oczekiwali przede wszystkim pogłębienia zainteresowań, rozwijania zdolności oraz możliwości kontynuowania nauki w miejscu zamieszkania. Większość studentów pracowała na stałe lub podejmowała prace dorywcze w czasie trwania studiów. Pracowało 66% studentów studiów stacjonarnych, 90% studentów studiów niestacjonarnych (w tym 67% miało stałe zatrudnienie). Poproszeni o dokonanie oceny poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych na studiach, studenci okazali się bardziej krytyczni od absolwentów i organizacji przyjmujących na praktyki. Niska ocena dotyczyła przede wszystkim umiejętności, w tym znajomości technologii informatycznych (wyjątek stanowili studenci zarządzania). Studenci dokonali adekwatnej oceny oczekiwań stawianych przez pracodawców absolwentom starającym się o pracę. Jedynym aspektem, którego nie doceniali studenci, były oczekiwania związane z technologiami informatycznymi oraz przygotowaniem teoretycznym do wykonywania zawodu. 78% badanych znalazło pracę zaraz po zakończeniu studiów, 6% szukało jej do trzech miesięcy, 9% ponad trzy miesiące. Ocena aspektu organizacyjnego funkcjonowania uczelni, w tym infrastruktury materialnej czy obsługi studenta przez różne jednostki administracyjne, okazała się zróżnicowana. W stosunku do badań z 2003 r. ocena ta wzrosła, przy czym kosztem ulepszeń na AWF pogorszyła się dostępność niektórych jednostek administracyjnych (np. dziekanatu) oraz zwiększyła się liczba błędów popełnianych w obsłudze studenta, najczęściej było to udzielanie niepełnych informacji przez pracownika uczelni (58,22%). Zdecydowana większość badanych była zadowolona z wyboru uczelni i kierunki studiów, deklarując, że dokonałaby ponownie tego samego wyboru (około 80%). |