Abstrakt: |
W badaniach poświęconych nauczycielom akademickim z wyższych uczelni wojskowych wzięło udział 776 osób. W ankiecie natomiast uczestniczyło 672 nauczycieli (bez WSOWRiA). Respondenci wskazali następujące źródła pozyskiwania nauczycieli akademickich: absolwenci akademii wojskowych bezpośrednio po praktykach (54,2% wskazań), absolwenci uczelni wyższych drugiego stopnia, przygotowani do zawodu wojskowego nauczyciela akademickiego (22,5%), absolwenci akademii wojskowych bezpośrednio po ukończeniu studiów (13,7%), absolwenci uczelni cywilnych (12,4%). Blisko 90% badanych uważało, że należy wyodrębnić zawód wojskowego nauczyciela akademickiego. W opinii 81,8% badanych powinien być to zawód elitarny. 76,8% respondentów twierdziło, że zawód wojskowego nauczyciela akademickiego wymaga specjalnych predyspozycji. Zdaniem badanych wojskowy nauczyciel akademicki powinien charakteryzować się następującymi cechami: bogatą wiedzą merytoryczną (86,3% wskazań), sprawiedliwością w ocenianiu (67,1%), kulturą słowa (57,6%), dobrym przygotowaniem dydaktycznym (49,7%), gotowością podejmowania dyskusji ze studentami (40%), systematycznością w pracy (42,7%), dobrymi umiejętnościami metodycznymi i znajomością procesu kształcenia (40,5%), bogatą wiedzą metodologiczną (39,9%). 71,4% badanych uważało, że należy wprowadzić weryfikację zawodową nauczycieli. 90,3% respondentów potwierdziło, że chcą doskonalić się w zawodzie; 80,1% chciałoby pogłębiać wiedzę merytoryczną z nauczanego przedmiotu, 39,1% wiedzę dydaktyczną i umiejętności metodyczne, 18,6% wiedzę metodologiczną (ogólną i przedmiotową). 90,6% respondentów twierdziło, że niezbędna jest ocena ich własnej pracy. |