BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Typ myślenia a sukces szkolny dziecka
Data: [2007]
Badacz: Janina Uszyńska-Jarmoc
Abstrakt:

Przedmiotem badania była zależność między trzema typami myślenia (analitycznym, twórczym i praktycznym) a osiągnięciami szkolnymi dzieci dziewięcioletnich. Celem badania było zatem poznanie wartości wskaźników określających trzy typy myślenia wśród dzieci oraz określenie zróżnicowania tych wartości na poziomie intraindywidualnym, intragrupowym i intergrupowym. Wzięto również pod uwagę subiektywne odczucie sukcesu szkolnego dziecka, wyrażające się w postaci poczucia własnej wartości. Poszukiwano związków między tymi zmiennymi a osiągnięciami szkolnymi dzieci. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Rysunkowy Test Twórczego Myślenia TCT-DP w wersji A i B, Test operacyjności myślenia: Diagnoza możliwości intelektualnych dziecka – DMI-2KM, Skalę rozwiązywania problemów życiowych, Skalę sukcesów szkolnych, Behavioral and Academic Self-Esteem: A rating scale (BASE), Kwestionariusz samoocen szczegółowych (KSS). Badaniem objęto 159 dzieci dziewięcioletnich z sześciu losowo wybranych klas trzecich szkół podstawowych w Białymstoku. W próbie znalazło się 79 dziewcząt i 81 chłopców. Średnia wieku uczniów wyniosła 9,5 roku. Pomiarów dokonano na terenie szkoły, indywidualnie lub grupowo, w zależności od rodzaju narzędzia badawczego. Pomiar osiągnięć szkolnych dzieci przeprowadzali nauczyciele na specjalnie skonstruowanych skalach – oceniali poziom myślenia praktyczno-kontekstualnego oraz stopień nasilenia zachowań dziecka wskazujących na poziom samooceny ogólnej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić duże różnice indywidualne w zakresie poziomu trzech typów sposobu myślenia. Badani byli szczególnie silnie zróżnicowani ze względu na poziom myślenia twórczego i praktycznego, natomiast bardzo wyrównany okazał się poziom myślenia analitycznego. Nie stwierdzono istotnych statystycznie korelacji między trzema rodzajami myślenia, co oznaczało ich dużą odrębność i niezależność. Najsilniejszy, istotny statystycznie związek z osiągnięciami szkolnymi dziecka i jego samooceną ogólną stwierdzono w przypadku poziomu myślenia analitycznego, choć był to związek o umiarkowanej sile. Poziom myślenia analitycznego nie łączył się za to z samoocenami szczegółowymi w związek istotny statystycznie. Słaby, choć istotny statystycznie związek z osiągnięciami szkolnymi, samooceną ogólną i samoocenami szczegółowymi cechował z kolei myślenie twórcze. Niska, statystycznie istotna korelacja łączyła myślenie praktyczne z osiągnięciami szkolnymi, samooceną ogólną oraz samoocenami szczegółowymi.

Deskryptory TESE: samoocena, dziecko, szkoła podstawowa, psychologia, efekt uczenia się
TESE descriptors: self-evaluation, child, primary school, psychology, learning outcome
Publikacje:
  • Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Typ myślenia a sukces szkolny dziecka. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 122-138). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"