BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Typ lateralizacji – szansa czy bariera w rozwoju poziomu postawy twórczej człowieka?
Data: [2000]
Badacz: Danuta Krzywoń
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy związku postawy twórczej z określonym typem lateralizacji u młodzieży. Szczegółowe problemy badawcze sformułowano w formie m.in. następujących pytań: Jaki typ lateralizacji dominuje u badanej młodzieży? Jaki jest poziom i struktura postawy twórczej w badanej grupie? Jak zróżnicowany jest procentowy rozkład poziomu postawy twórczej u osób o różnych typach lateralizacji? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Twórczego Zachowania (KANH) S. Popka, testem do badania lateralizacji R. Zazzo oraz testem do badania lateralizacji Z. Matějčyka i Z. Žlaba. Badaniem objęto 752 uczniów szkół średnich (w tym czterech liceów ogólnokształcących z Katowic, trzech liceów ogólnokształcących z Chorzowa – LO, Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej – POSM, Państwowego Liceum Szkół Plastycznych z Katowic – LSP). Wśród respondentów 67,4% osób prezentowało typ lateralizacji prawostronny, 27,7% – typ skrzyżowany, 4,4% – typ lewostronny, a 0,5% – typ nieustalony. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wysokim poziomem postawy twórczej charakteryzowało się 5% osób o lateralizacji lewostronnej, 64% osób o lateralizacji prawostronnej i 30% osób o lateralizacji skrzyżowanej. Jednocześnie nie zaobserwowano istotnego zróżnicowania poziomu postawy twórczej w grupie ankietowanej młodzieży. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem nie odnotowano również znaczącego zróżnicowania w sferze zachowań nonkonformistycznych wśród badanych uczniów o różnym typie lateralizacji. Uzyskane odpowiedzi nie wykazały wyraźnego zróżnicowania w sferze zachowań heurystycznych wśród respondentów o różnym typie lateralizacji.

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, umiejętności pisania, pisanie, umiejętności podstawowe, edukacja artystyczna, sztuka, kompetencje
TESE descriptors: child, child development, written skills, writing, basic skills, art education, art, competence
Publikacje:
  • Krzywoń, D. (2002). Typ lateralizacji – szansa czy bariera w rozwoju poziomu postawy twórczej człowieka? Chowanna, 2, 87-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"