BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Typ kształcenia a wartościowanie polskiej młodzieży
Instytucja:
Data: 1988 – 1989
Badacz: Krystyna Skarżyńska
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy i jak typ kształcenia różnicuje wartościowanie polskiej młodzieży. Dane zbierano w dwóch etapach: wiosną 1988 roku przebadano 230 uczniów z warszawskich szkół trzech typów: podstawowych, zasadniczych zawodowych i ogólnokształcących, a także ich rodziców; wiosną 1989 roku przebadano 200 uczniów z krośnieńskich szkół zawodowych, techników i liceów ogólnokształcących oraz 36 nauczycieli uczących w tych szkołach. Zmierzono następujące zmienne: akceptację wartości konformistycznych vs samokierowania u młodzieży – za pomocą skali wartości wzorowanej na Parents Value Scale M. Kohna, akceptację różnych standardów ewaluatywnych, akceptację wartości konformistycznych vs samokierowania u rodziców i nauczycieli – analogicznie jak u młodzieży, strategie ukierunkowujące na tożsamość pragmatyczną vs pryncypialną. Badanie wykazało, że uczniowie zasadniczych szkół zawodowych są bardziej tradycyjni niż uczniowie liceów ogólnokształcących – bardziej cenią niektóre wartości tradycyjne i zewnętrzne standardy wartościowania. Również rodzice i nauczyciele uczniów szkół zawodowych bardziej niż rodzice i nauczyciele uczniów szkół ogólnokształcących cenią wartości tradycyjne i w większym stopniu ukierunkowują dzieci na rozwój tożsamości pragmatycznej niż pryncypialnej.

Deskryptory TESE: uczeń, rodzice, nauczyciel, postawa, osobowość, społeczeństwo, młodzież
TESE descriptors: pupil, parents, teacher, attitude, personality, society, youth
Publikacje:
  • Skarżyńska, K. (1991). Konformizm i samokierowanie jako wartości: (struktura i źródła). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"