Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza zainteresowań maturzystów. Na potrzeby badania wyróżniono dwie kategorie zainteresowań: przedmiotowe, dotyczące poszczególnych dziedzin wiedzy; zawodowe, dotyczące konkretnego zawodu. Badaniem objęto 962 uczniów liceów ogólnokształcących, liceów zawodowych i techników w województwie toruńskim. W grupie badanych było 53,2% dziewcząt. 40,8% wszystkich respondetów uczęszczało do liceów ogólnokształcących, 16,1% do liceów zawodowych, 43,1% do techników. Narzędziem badawczym była udoskonalona Ankieta o skłonnościach. Skala zainteresowań przedmiotowych zawierała 152 pytania, skala zainteresowań zawodowych zaś 76 pytań. Wszystkie pytania były pogrupowane w 19 skalach zainteresowań, m.in. systematyzacyjnych, kierowniczych, technicznych, językowo-literackich i in. Najbardziej typowe zainteresowania przedmiotowe miały dziewczęta z miejskich liceów zawodowych. Zajmowały je przede wszystkim: problemy innych ludzi, opieka nad nimi, sprawy gospodarskie. Uczennice te nie interesowały się w ogóle przedmiotami ścisłymi i techniką. Największe zainteresowania przedmiotowe przejawiały uczennice liceów ogólnokształcących. W kręgu spraw, którymi się zajmowały, były problemy intelektualne, przy jednoczesnym braku zainteresowania matematyką, techniką i administracją. Zainteresowania chłopców ze wszystkich typów szkół były najmniej zróżnicowane pod względem rozpiętości, a najbardziej zróżnicowane treściowo. Uczniowie liceów ogólnokształcących w miastach interesowali się, podobnie jak dziewczęta, problemami intelektualnymi, psychologiczno-socjologiczno-filozoficznymi i sportowo-wojskowymi. Uczniowie liceów zawodowych interesowali się sportem, wojskiem, techniką oraz zagadnieniami psychologiczno-socjologiczno-filozoficznymi. |