BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport tematyczny z badania. Podstawa programowa przedmiotów porzyrodniczych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Irmina Buczek, Marcin Chrzanowski, Wojciech Grajkowski, Krzysztof Horodecki, Joanna Lilpop, Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek, Krzysztof Spalik, Agnieszka Twardowska
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach projektu PPP IBE Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce; dotyczyło ono postaw nauczycieli wobec reformy programowej, problemów utrudniających jej wdrażanie oraz potrzeb nauczycieli, dyrektorów i uczniów w zakresie skutecznej edukacji przyrodniczej w zgodzie z nową podstawą programową (NPP). Problematyka badawcza obejmowała zagadnienia dotyczące: wprowadzania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, w tym przedmiotów przyrodniczych w gimnazjach, oraz określenia działań i uwarunkowań sprzyjających efektywnemu kształceniu w tym zakresie. Badanie miało charakter jakościowy, zastosowano technikę zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego (IDI). Łącznie przeprowadzono: 20 FGI z ośmioosobowymi grupami nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjalnym – po cztery grupy dla każdego przedmiotu i cztery grupy mieszane (po dwóch przedstawicieli każdego przedmiotu: biologia, chemia, fizyka, geografia); sześć FGI z ośmioosobowymi grupami uczniów: dwie grupy uczniów trzecich klas gimnazjum, dwie grupy uczniów pierwszych klas LO i dwie grupy mieszane, złożone z uczniów wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych; osiem IDI z dyrektorami gimnazjów. Zarówno w przypadku nauczycieli, jak i dyrektorów oraz uczniów, połowę respondentów rekrutowano ze szkół w dużych miastach (powyżej 200 tys.), a połowę – z mniejszych miejscowości. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że badani ze wszystkich grup (nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie) w większości zgadzali się z założeniami reformy programowej. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również, że najczęściej wymienianą przyczyną niechęci respondentów do wprowadzanych zmian było poczucie nierealności założeń nowej podstawy programowej. Opisywane przez badanych pedagogów dobre praktyki były w większości zgodne z ideami nowej podstawy programowej (w tym: stosowanie metod aktywizujących, doświadczenia, lekcje terenowe czy umożliwianie uczniom pracy samodzielnej). Jednocześnie zwrócono uwagę, że zdecydowana większość tego typu przedsięwzięć była realizowana poza obowiązkowymi zajęciami lekcyjnymi.

Deskryptory TESE: dydaktyka, program nauczania, przedmiot nauczania, ewaluacja przez nauczycieli, ewaluacja przez dyrekcję szkoły, kształcenie obowiązkowe, ewaluacja przez słuchaczy, biologia, chemia, fizyka, nauki przyrodnicze, geografia, metoda nauczania, tworzenie programów nauczania
TESE descriptors: didactics, curriculum, curriculum subject, evaluation by teachers, evaluation by headteachers, compulsory education, evaluation by students, biology, chemistry, physics, natural sciences, geography, teaching method, curriculum development
Publikacje:
  • Grajkowski, W. (2013). Raport tematyczny z badania. Podstawa programowa przedmiotów przyrodniczych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/217-podstawa-programowa-i-rozwoj-dydaktyk-przedmiotowych-w-opiniach-nauczycieli-dyrektorow-szkol-oraz-uczniow.html?showall=&start=4
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"