BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport roczny programu społecznego "Szkoła bez przemocy" 2010
Projekt badawczy:
  • Szkoła bez przemocy
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2008 2009 2010
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Janusz Czapiński
Abstrakt:

Celem raportu jest przybliżenie wyników badań dotyczących przemocy w szkole oraz omówienie dwóch zasadniczych celów programu społecznego Szkoła bez przemocy: uświadomienie problemu – przedstawienie różnych stron problemu opinii publicznej, nagłośnienie skali zjawiska, przedstawienie jego konsekwencji oraz uwrażliwienie na problem zainteresowanych stron (uczniów, nauczycieli, rodziców), a także: dostarczenie szkołom konkretnych narzędzi działania i wsparcia (doradczo-szkoleniowego) w realizacji programów nastawionych na eliminowanie agresji w szkole (przy współudziale rodziców i partnerów społecznych). Raport zawiera opinie rodziców na temat szkoły, aktywności dzieci oraz relacji z nauczycielami. Odpowiedzi te porównano z deklaracjami dzieci i nauczycieli. Zastosowano technikę wywiadu telefonicznego (CATI). Łącznie przebadano 1001 osób. Okazało się, że w szkole brakuje komunikacji pomiędzy dziećmi, nauczycielami a rodzicami. Badanie pokazało, że czterech na pięciu badanych rodziców jest zadowolonych w stopniu dużym lub bardzo dużym ze szkoły, do której uczęszcza ich dziecko. Raport dowodzi, że w przypadku uczniów problematycznych rodzice nie utrzymują dostatecznych kontaktów ze szkołą (sytuacja dotyczy co piątego rodzica). 11% rodziców uczniów z problemami zachowania kontaktuje się w tej sprawie z wychowawcą raz na semestr. Raport pokazuje także przykłady dobrych praktyk (np. wolontariat) w ramach przeciwdziałania agresji w szkole.

Deskryptory TESE: przemoc szkolna, przemoc, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: bullying, violence, social behaviour, interpersonal relations, teacher-student relation
Publikacje:
  • Czapiński, J. (2010). Raport roczny programu społecznego "Szkoła bez przemocy" 2010. Pobrane z http://www.szkolabezprzemocy.pl/479,badania
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"