BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport roczny programu społecznego "Szkoła bez przemocy" 2009
Projekt badawczy:
  • Szkoła bez przemocy
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2008 2009 2010
Typ badania: cykliczne, ewaluacyjne
Instytucja:
Data: styczeń 2009 – luty 2009
Badacz: Janusz Czapiński, Anna Giza-Poleszczuk
Abstrakt:

Badanie miało na celu pomoc szkołom w dokonaniu analizy źródeł problemów oraz skali zjawiska przemocy. Wywiadami ankietowymi objęto uczniów i nauczycieli ze 170 szkół. Badanie w 67 szkołach zostało sfinansowane przez samorządy, które otrzymały tytuł Partnera Lokalnego Programu. Próby nie można uznać za w pełni reprezentatywną, bowiem objęła te szkoły, które zgłosiły chęć udziału w programie. Autorami kwestionariusza byli Anna Giza-Poleszczuk i Janusz Czapiński. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zjawisko przemocy i zachowania autodestrukcyjne uczniów zależały w większym stopniu od środowiska społeczno-kulturowego, z którego pochodzili, niż od szkół, w których się uczyli. Przemoc i stosowanie używek dotyczyło w dużej mierze uczniów z rodzin niepełnych, wielodzietnych, z bezrobotnym ojcem i pracującą matką oraz ubogich. Rola szkoły polegała zatem na zintensyfikowaniu współpracy z rodzicami i skłonieniu ich do większego zaangażowania w rozwiązywanie problemów własnych dzieci, a przynajmniej do większego zainteresowania się tymi problemami. Konieczna była również ściślejsza współpraca z władzami samorządowymi, których rola w zapobieganiu zjawiska przemocy w szkole oceniona została jako kluczowa. Samorządom podlegają bowiem służby społeczne, w tym ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie i urzędy pracy. Mają one zatem możliwość przeciwdziałania przemocy szkolnej poprzez zwalczanie patologii w środowiskach pozaszkolnych uczniów. Jako dodatkowe narzędzie przeciwdziałania przemocy wskazano aktywizację społeczną uczniów, ich większe zaangażowanie w zorganizowane formy wypoczynku, rekreacji i aktywność na terenie szkoły i poza nią. W ramach badania dokonano również ewaluacji działań podejmowanych przez szkoły (program: Szkoła bez przemocy). Najbardziej aktywne okazały się szkoły podstawowe, najmniej zaś – ponadgimnazjalne. Do najczęstszych inicjatyw należały spotkania z rodzicami oraz ogłoszenie kodeksu Szkoła bez przemocy. Często organizowano również spotkania i warsztaty dla uczniów i nauczycieli. Działania te najwyżej oceniano w szkołach podstawowych, najniżej zaś w szkołach ponadgimnazjalnych. Średnia ocena nauczycieli wyniosła cztery z plusem. Liczba podjętych przez szkoły działań korelowała z występowaniem zjawiska spożywania alkoholu, stosowania narkotyków i palenia papierosów – im więcej podejmowano inicjatyw, tym mniejsze było występowanie tych zjawisk. Liczba ta nie korelowała jednak z nasileniem przemocy.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – dziecko, relacja szkoła – społeczność lokalna, relacja rodzice – szkoła, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: violence, bullying, interpersonal relations, teacher-student relation, parent-child relation, school-community relation, parent-school relation, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Czapiński, J. (2009). Raport roczny programu społecznego "Szkoła bez przemocy" 2009. Pobrane z www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/221-176-raport-roczny-2009.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"