BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek kolorów z emocjami w świetle badań empirycznych młodzieży
Data: 1993 – 1994
Badacz: Stanisław Popek
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie o związek kolorów z emocjami, istnienie w naszej kulturze symbolicznych oznaczeń kolorów i określonych stanów emocjonalnych oraz o zgodność tych oznaczeń ze znaczeniem kolorów przyjętym w literaturze przedmiotu. W badaniu zastosowano Test Percepcji Kolorów (TPK) oraz Inwentarz Emocji. W pierwszym etapie badania wyodrębniono 100 określeń stanów emocjonalnych, w drugim – określenia te poddano ocenie pięciu sędziów kompetentnych z Instytutu Psychologii w Lublinie, w wyniku której stworzono Inwentarz Emocji składający się z 62 określeń przystępnych dla badanej młodzieży. Badaniu poddano 400 uczniów szkół podstawowych i średnich z Lublina i Lubelszczyzny w przedziale wiekowym 11-18 lat. Analiza ilościowa i jakościowa uzyskanych danych pozwoliła przypisać poszczególnym kolorom związki o różnym poziomie istotności statystycznej z pozytywnymi i negatywnymi stanami emocjonalnymi. Wysokie związki wykazano w następujących przypadkach: kolor biały – bezpieczeństwo, spokój, nieśmiałość; kolor szary – ponurość, ospałość; kolor czarny – nieszczęście; kolor zielony (szmaragd i trawiasty) – odprężenie, nadzieja; kolor zielony (jasna zieleń) – ożywienie, agresja; kolor błękitny – nadzieja, bezpieczeństwo, odprężenie; kolor granatowy – pewność siebie; kolor fioletowy (tylko grupa wiekowa 17-18 lat) – wyrozumiałość, bezpieczeństwo, współczucie; kolor różowy – czułość, miłość, radość; kolor karminowy – miłość, radość, agresja, wściekłość; kolor brązowy (jasny ugrowy) – nieśmiałość, bezradność, ponurość; kolor brązowy (ciemny) – nieszczęście, wrogość; kolor czerwony (cynober) – miłość, wstyd; kolor pomarańczowy (tylko grupa wiekowa 17-18 lat) – zniecierpliwienie, napięcie, bezradność; kolor ugrowy [tylko grupa wiekowa 17-18 lat] – ospałość, rezygnacja; kolor żółty (żółcień ciemna) (tylko grupa wiekowa 17-18 lat) – zadowolenie, optymizm; kolor żółty (cytrynowy) – radość, zadowolenie. Związki między kolorami a stanami emocjonalnymi różnicował wiek badanych, w części przypadków stwierdzono związki tylko w grupie najstarszej (17-18 lat). Ogólnie rzecz biorąc, ze stanami przyjemnymi wiązały się raczej kolory: biały, zielony (szmaragd i jasna zieleń), błękit, granat, róż, czerwień, żółcień i żółta cytryna; ze stanami przykrymi: szary, czarny, jasna zieleń, fiolet, brąz ciemny i jasny, pomarańcz i ugier. Wyniki te okazały się częściowo zbieżne z dotychczasowymi ustaleniami zawartymi w literaturze psychologiczn

Deskryptory TESE: psychologia, szkoła podstawowa, szkoła średnia, młodzież, dziecko
TESE descriptors: psychology, primary school, secondary school, youth, child
Publikacje:
  • Popek, S. (1999). Związek kolorów z emocjami w świetle badań empirycznych młodzieży. W: S. Popek, Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja (s. 216-242). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"