BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek komunikacji samotnej matki i inteligencji emocjonalnej synów i córek z cechami rodziny
Data: [2010]
Badacz: Elżbieta Napora
Abstrakt:

Celem badania było uchwycenie związku między cechami i warunkami rodziny niepełnej a stylem komunikowania oraz wymiarami inteligencji emocjonalnej dorastających dzieci. Badaniem objęto rodziny samotnych matek z południowej Polski, rozpatrując je jako diady homogeniczne i heterogeniczne pod względem płci (matka – córka, matka – syn). W badaniu wykorzystano Skalę Komunikowania się Rodziców z Dorastającymi Dziećmi Olsona (1979) oraz Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (EIPQ). Pomiarami objęto łącznie 198 osób, w tym 99 samotnych matek, 64 córki i 35 synów. Wyniki badania ujawniły dodatni związek (nieistotny statystycznie) między otwartością komunikacji w diadzie z synem a wykształceniem i miejscem zamieszkania matki. Również dodatnią zależność (nieistotną statystycznie) stwierdzono między wiekiem matki a komunikacją z trudnościami. Ujemny związek łączył czas nieobecności ojca z komunikacją z trudnościami w diadzie heterogenicznej. Tak w diadzie homogenicznej, jak i heterogenicznej, matki wykształcone i z miasta lepiej kontrolowały jawność komunikacji, przy czym czas nieobecności ojca negatywnie korelował z wynikami komunikacji w parze z synem i również negatywnie – z jakością komunikacji w parze z córką. Wyniki pozwoliły również potwierdzić dodatni i istotny statystycznie związek między wykształceniem, liczbą dzieci, czasem nieobecności ojca oraz miejscem zamieszkania a wymiarami inteligencji emocjonalnej synów. Związek taki łączył wykształcenie z akceptowaniem i wykorzystywaniem własnych emocji w działaniu, liczbę dzieci i czas nieobecności ojca ze świadomą kontrolą emocji oraz miejsce zamieszkania z rozpoznawaniem i rozumieniem emocji innych. W przypadku córek nie wykazano istotnych statystycznie związków między cechami rodziny a ich inteligencją emocjonalną.

Deskryptory TESE: rodzina niepełna, relacja rodzice – dziecko, umiejętności komunikowania się, inteligencja, psychologia
TESE descriptors: one-parent family, parent-child relation, communicative competences, intelligence, psychology
Publikacje:
  • Napora, E. (2010). Związek komunikacji samotnej matki i inteligencji emocjonalnej synów i córek z cechami rodziny. Studia nad Rodziną, 1-2(26-27), 145-164.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"