BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży
Data: 1993 – 1996
Badacz: Stanisław Popek
Abstrakt:

Celem badania było zaktualizowanie i rozszerzenie wiadomości o dynamice wypowiedzi kolorystycznych dzieci. W badaniu zastosowano metodę opartą na spontanicznej działalności twórczej dzieci i młodzieży w naturalnych warunkach pracy lekcyjnej. Badaniem objęto trzy grupy wiekowe, z której każdej zaproponowano następujące tematy: grupa przedszkolna (wiek 3,6-6,6 lat): Kolorowy świat, Motyl, Kolory tańczą, Walka kolorów, Czarodziejski dywan; grupa z klas I-III: Sad wiosenny, Sad latem, Sad jesienią, Sad zimą; grupa z klas IV-VIII: Rajski ptak (technika kolażu), Wesołe miasteczko (technika batiku), Najpiękniejsze miejsce na ziemi (technika plakatówki), Portret psychologiczny (technika klejówki). Łącznie przebadano 1207 osób, w tym 457 dzieci przedszkolnych, 421 dzieci z klas początkowych oraz 338 dzieci z klas IV-VIII. Terenem badania był region południowo-wschodniej Polski (okolice Tomaszowa Lubelskiego, Puław, Białej Podlaskiej, Włodawy i Lublina). Wyniki badania ujawniły, że kolor i uzyskiwane barwy stawały się od piątego roku życia podstawowym środkiem ekspresji w działalności plastycznej dzieci. Intuicyjne odczuwanie przez dzieci przedszkolne emocjonalnego znaczenia kolorów prowadziło do kształtowania się schematów kolorystycznych, co przypuszczalnie stanowiło podstawę formowania się symbolicznego znaczenia kolorów w wymiarze indywidualnym, społecznym i kulturowym. Wybór kolorów u dzieci młodszych miał początkowo charakter przypadkowy, około piątego roku życia wybór ten podyktowany był atrakcyjnością koloru (jego czystością, jasnością, kontrastem itp.). Około szóstego roku życia związek między wybranym kolorem a przedstawianym przedmiotem stawał się bardziej uwewnętrzniony (psychiczny) i wynikał z emocjonalnego stosunku dziecka do przedmiotu i określonych kolorów. W wieku 13 lat następowała regresja i obniżenie się wartości funkcji estetycznej, będące konsekwencją przełomu między ideoplastyką a fizjoplastyką, czyli wizualno-realistycznym traktowaniem kolorów jako środków obrazowania.

Deskryptory TESE: psychologia, rozwój dziecka, młodzież, szkoła podstawowa, placówka przedszkolna, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: psychology, child development, youth, primary school, pre-primary institution, art education, drawing
Publikacje:
  • Popek, S. (1999). Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży. W: S. Popek, Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja (s. 243-282). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"