BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Bezpieczny seks w świetle opinii uczennic klas maturalnych
Data: [1993]
Badacz: Henryk Machel
Abstrakt:

Celem badania było poznanie doświadczeń i poglądów dziewcząt wchodzących w świat dorosłych na niektóre kwestie związane z życiem seksualnym. Sondażem ankietowym objęto 50 uczennic gdańskich szkół średnich w wieku 18-19 lat. Połowa badanych rozpoczęła życie seksualne. Jedynie 1/5 uważała się pod tym względem za spóźnioną, 4/5 nie poddawały tego ocenie. Do sytuacji, w których zdaniem badanych dochodziło najczęściej do kontaktów seksualnych, należały w pierwszej kolejności okoliczności związane z formami zabawowymi o charakterze towarzysko-koleżeńskim, w drugiej zaś wymieniano mieszkanie swoje lub partnera. 11% dziewcząt zadeklarowało, że ich zbliżeniom seksualnym towarzyszyło przeważnie podniecenie alkoholowe, 60% – że działo się tak czasami. 52% badanych stwierdziło, że ich partnerzy seksualni znajdowali się pod wpływem alkoholu. Wyrażenie bezpieczny seks rozumiano przede wszystkim jako seks bez zarażenia chorobami, następnie seks bez ciąży, uszkodzeń mechanicznych, stresu, w dalszej kolejności jako seks ze stałym partnerem i nie z przypadku. Wśród sposobów realizowania bezpiecznego seksu wymieniono stosowanie prezerwatyw (56%), korzystanie z prezerwatyw lub innego środka antykoncepcyjnego przy jednoczesnym pozostawaniu w związku z jednym partnerem seksualnym (28%) oraz pozostawanie w związku z jednym partnerem seksualnym (12%). 28% dziewcząt stwierdziło, że ich partnerzy lub partnerzy koleżanek korzystali z prezerwatyw, 68% – że nie korzystają, 4% – że na ogół im się to nie zdarza. Aż 68% przyznało, że ani one, ani ich koleżanki nie korzystały z żadnych środków antykoncepcyjnych, a 60% – że niemal zawsze podejmowaniu kontaktów seksualnych towarzyszyła obawa przed zajściem w niechcianą ciążę. 9% nie myślało o zarażeniu się wirusem HIV, 28% zawsze się tego obawiało, 59% uważało, że nie ma powodów do takich obaw. 4% nie miało w tej sprawie zdania. Wszystkie badane stwierdziły, że zabezpieczenie się przed niechcianą ciążą jest obowiązkiem zarówno kobiety, jak i mężczyzny, jednak 74% przyznało, że w praktyce jest to głównie zmartwienie dziewczyny. Wszystkie badane uważały, że młodzież powinna uczyć się o sposobie obcowania seksualnego kobiet i mężczyzn. Zdecydowana większość badanych uznawała szkołę za miejsce, gdzie powinno się realizować edukację seksualną. W drugiej kolejności wymieniano rodziców, następnie media i literaturę. Edukacja seksualna uważana była za czynnik ułatwiający inicjację seksualną i przede wszystkim umożliwiający bezpieczny seks oraz chroniący przed niepożądanymi ciążami i zakażeniem wirusem HIV.

Deskryptory TESE: płeć żeńska, wychowanie seksualne, szkoła średnia, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, zdrowie
TESE descriptors: female, sex education, secondary school, interpersonal relations, social behaviour, health
Publikacje:
  • Machel, H. (1994). Bezpieczny seks w świetle opinii uczennic klas maturalnych. W: S. Kawula i H. Machel (red.), Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne (s. 49-53). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"