BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ zajęć dydaktyczno-wyrównawczych na likwidowanie trudności i braków w uczeniu się matematyki uczniów klas niższych
Data: [1996]
Badacz: Edmund Stucki
Abstrakt:

Badanie eksperymentalne miało na celu określenie, jakie są skuteczne metody wdrażania uczniów nauczania początkowego do pokonywania trudności w uczeniu się matematyki podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Eksperyment przeprowadzony techniką jednej grupy objął zespoły wyrównawcze klas I-II w trzech szkołach, czyli łącznie 45 uczniów. Badanymi umiejętnościami były: dodawanie i odejmowanie do 10 oraz dodawanie i odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że przyczynami trudności w uczeniu się matematyki dzieci uczęszczających na zajęcia wyrównawcze były braki i luki programowe (wszystkie dzieci), fragmentaryczne deficyty rozwojowe (60%), opóźniony rozwój umysłowy (40%). Ponadto w niektórych przypadkach zaobserwowano zaniedbania ze strony rodziców, brak zainteresowania postępami dziecka oraz brak współpracy ze szkołą. Wyniki początkowe były bardzo niskie we wszystkich badanych grupach uczniów. W zespołach klas pierwszych mieściły się one w przedziale 0-21,5%, a w zespołach klas drugich 2,5-29,5%. Najwyższe wyniki zanotowano w przypadku sytuacji typowych, najniższe w sytuacjach problemowych. Wyniki końcowe wskazywały z kolei na duży postęp uczniów, szczególnie w zakresie stosowania umiejętności w sytuacjach typowych (klasy pierwsze – 53,5%, klasy drugie – 48,5%).

Deskryptory TESE: zajęcia wyrównawcze, trudności w nauce, matematyka, szkoła podstawowa, uczenie się
TESE descriptors: curriculum support, learning difficulty, mathematics, primary school, learning
Publikacje:
  • Stucki, E. (1996). Wpływ zajęć dydaktyczno-wyrównawczych na likwidowanie trudności i braków w uczeniu się matematyki uczniów klas niższych. W: E. Stucki (red.), Problemy innowacji w kształceniu i wychowaniu (s. 157-174). Bydgoszcz: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Susan Kippax 1
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"