BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia konieczne z języka polskiego uczniów klasy III korzystających z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
Data: 1990 – 1991
Badacz: Jadwiga Sala
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy uczniowie kończący nauczanie początkowe opanowali umiejętności konieczne z języka polskiego. Badaniem objęto uczniów najsłabszych, znajdujących się pod opieką dydaktyczno-wychowawczą w Szkołach Podstawowych nr 10 i nr 41 w Bydgoszczy oraz Szkołach Podstawowych nr 2 i nr 14 w Inowrocławiu (łącznie 95 osób). W badaniu wykorzystano test osiągnięć koniecznych (T. Patrzałek, 1983). Zastosowano dwie wersje testu, w których zadania sprawdzały te same umiejętności, ale różniły się treściowo. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: uczniowie należący do zespołów wyrównawczych mieli trudności z opanowaniem umiejętności koniecznych z języka polskiego; umiejętności szkolne zostały przez nich opanowane nieco lepiej od umiejętności praktycznych; uczniowie z Bydgoszczy uzyskali lepsze wyniki od uczniów z Inowrocławia, co stawiało w lepszym świetle skuteczność zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z Bydgoszczy. Mimo to poziom umiejętności koniecznych z języka polskiego był niezadowalający. Osiągnięcia uczniów były różnicowane przez pochodzenie społeczne dzieci oraz specjalizację przedmiotową nauczycieli nauczania początkowego.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, polski, język ojczysty, zajęcia wyrównawcze, umiejętności podstawowe
TESE descriptors: primary school, basic education, Polish, mother tongue, curriculum support, basic skills
Publikacje:
  • Sala, J. (1996). Osiągnięcia konieczne z języka polskiego uczniów klasy III korzystających z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. W: E. Stucki (red.), Problemy innowacji w kształceniu i wychowaniu (s. 117-135). Bydgoszcz: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"