BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pozaszkolne doświadczenia uczniów klas początkowych w zakresie działalności praktycznej
Data: [1996]
Badacz: Grzegorz Gaca
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy dom rodzinny stanowił obszar doświadczeń praktycznych ucznia, które były źródłem wiedzy i umiejętności. Badaniem objęto 144 gospodarstwa domowe, w tym 72 z obszaru wiejskiego i 72 z miejskiego. Wyniki badania ujawniły, że średnie nasycenie badanych gospodarstw domowych w obiekty techniczne było stosunkowo wysokie – niemal we wszystkich domach znajdowały się odbiorniki TV, radia, magnetowidy, pralki, lodówki, odkurzacze, elektryczne młynki do kawy, maszyny do szycia i rowery. Okazało się jednak, że dzieci nie miały bezpośredniego kontaktu z tymi urządzeniami, szczególnie w przypadku zmechanizowanego sprzętu gospodarstwa domowego. Miejsce zamieszkania nie różnicowało w istotny sposób analizowanych zjawisk. W 1/3 badanych domów stwierdzono obecność książek technicznych o charakterze popularnonaukowym, a w 1/5 – czasopism o takiej tematyce. Ponadto 32% dzieci mogło korzystać samodzielnie z domowego księgozbioru. Większy okazał się udział telewizji we wzbogacaniu indywidualnych doświadczeń dzieci, w tym w szczególności programu Profesor Ciekawski. W zakresie obowiązków domowych rodzice angażowali dzieci głównie w sprzątanie mieszkań (57,6%). Dzieci rzadziej robiły zakupy czy uczestniczyły w przyrządzaniu posiłków. W niektórych wiejskich gospodarstwach domowych dzieci pracowały w polu, co było niekorzystne ze względów zdrowotnych. Wśród zabaw, w które angażowały się dzieci w domu rodzinnym, przeważały zabawy konstrukcyjne (79,3%). Majsterkowaniem zajmowało się 43,8% dzieci, co wiązać można było z dostępnością miejsc do majsterkowania w domach oraz występowaniem w nich zestawów montażowych (70%). Rodzice nie wykorzystywali zdaniem badacza w wystarczającym stopniu możliwości kontaktu dziecka z takimi obiektami środowiska lokalnego dzieci, jak zakłady przemysłowe, rolno-spożywcze i zakłady rzemieślnicze.

Autorskie słowa kluczowe: doświadczenia
Author's Keywords: experiences
Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, rodzina, zajęcia pozaszkolne, pedagogika czasu wolnego, technika, literatura
TESE descriptors: primary school, family, out-of-school-hours provision, leisure education, technology, literature
Publikacje:
  • Gaca, G. (1996). Pozaszkolne doświadczenia uczniów klas początkowych w zakresie działalności praktycznej. W: E. Stucki (red.), Problemy innowacji w kształceniu i wychowaniu (s. 203-214). Bydgoszcz: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"