BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Definiowanie znaczeń i czasowników. Pozycje relewantne i redundantne. Wiek przedszkolny
Instytucja:
Data: kwiecień 2005 – październik 2005
Badacz: Anna Huk
Abstrakt:

Przedmiotem badania była komparatystyczna analiza części słownictwa języka mówionego dzieci, które uczęszczały do klasy zerowej. Materiał zgromadzono metodą ankietową. Ankieta zaproponowana przez H. Borowiec zawierała 20 czasowników o wysokiej frekwencji w tekstach elementarzy dla dzieci. Do każdego czasownika zadawano dziecku kilka pytań, m.in. o znaczenie leksykalne wyrazu. Badanie przeprowadzono w przemyskich przedszkolach, w dwóch grupach – jednej z zaburzeniami w komunikacji językowej oraz drugiej z dziećmi bez problemów. Ogółem przebadano 100 dzieci, uzyskano 210 definicji semantycznych czasownika. Dzieci, określając znaczenie leksykalne, używały głównie definicji syntaktycznej (54% w grupie bez problemów, 41% w grupie z zaburzeniami), stosunkowo często obie grupy używały także definicji realnoznaczeniowej (odpowiednio 18% i 19%). Zauważono również znaczenie niewerbalnych elementów wypowiedzi, takich jak mimika, gest czy onomatopeje (emblematyczny typ definiowania). Na ekspresywny charakter wypowiedzi badanych dzieci wskazywały także elementy asocjacyjne. O problemie związanym z definiowaniem świadczyły definicje typu tautologicznego. W wyniku przeprowadzonego badania dowiedziono, że nie wszystkie pozycje otwierane przez czasownik w ciągu syntagmatycznym są (w ujęciu dyskursu dziecięcego) relewantne. Część z nich pozostaje otwarta, część jednak, która nie pojawiła się jeszcze w dziecięcym doświadczeniu językowym, pozostawała dla dzieci redundantna. Potwierdzono także jedno z założeń kognitywistów, że język dziecka nie jest niedoskonałą odmianą języka dorosłych, ale charakterystyczną formą, rozwijającą się według określonych reguł, niekoniecznie identycznych z regułami języka docelowego.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, nauczanie języka, edukacja przedszkolna, kompetencje językowe, kształcenie na poziomie elementarnym, proces uczenia się, umiejętność mówienia, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: child development, language teaching, pre-primary education, language skills, basic education, learning process, oral skills, school starting age
Publikacje:
  • Huk, A. (2008). Definiowanie znaczeń i czasowników. Pozycje relewantne i redundantne. Wiek przedszkolny. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica, 2, 285-302.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"