BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy higieniczne wychowania fizycznego studentów: sprzeczności i możliwości współdziałania z innymi składnikami procesu nauczania
Typ badania: międzynarodowe
Data: [1999]
Badacz: Elena Bulicz
Abstrakt:

Celem badania było wyjaśnienie wpływu zajęć WF-u na wydolność umysłową, określającą możliwość uczenia się przedmiotów ogólnoteoretycznych i specjalistycznych. Badaniem objęto 386 studentów Krymskiej Akademii Medycznej na Ukrainie oraz Politechniki Radomskiej, w tym 174 kobiety i 212 mężczyzn. Zbadano wpływ 90-minutowych zajęć z WF-u prowadzonych w trzech wariantach: ćwiczenia cykliczne, ćwiczenia gimnastyczne oraz gry zespołowe. Jako kontrolny wykorzystano dzień, w którym nie prowadzono zajęć z WF-u. Do pomiaru wydolności umysłowej wykorzystano test Anfimowa i obliczenia wyników według wzoru G.M. Wippla. Pomiaru dokonano przed zajęciami z WF-u oraz po kolejnych zajęciach z przedmiotów ogólnych. Wykładowcy zostali ponadto poproszeni o dokonanie oceny zapamiętywania materiału z wykładów oraz jakości samodzielnej pracy studentów na pięciostopniowej skali. Do oceny intensywności zajęć z WF-u wykorzystano obliczenie częstości uderzeń serca po głównej części zajęć i na ich końcu. Do pomiaru poziomu sprawności fizycznej studentów zastosowano test PWC w wersji W.L. Karpmana. Wyniki badania ujawniły istotny statystycznie i niejednoznaczny wpływ zajęć z WF-u rozpoczynających dzień na wydolność umysłową studentów. Wpływ ten polegał na zmniejszeniu wydolności umysłowej zaraz po zajęciach z WF-u i zależał od charakteru zajęć, ich intensywności oraz od poziomu sprawności fizycznej badanych. Do zajęć najsilniej obniżających poziom sprawności umysłowej należały ćwiczenia cykliczne. Negatywny wpływ zajęć z WF-u potwierdziły wypowiedzi wykładowców.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, student, proces uczenia się, Ukraina, szkoła wyższa, Polska
TESE descriptors: physical education, student, learning process, Ukraine, higher education, Poland
Publikacje:
  • Bulicz, E. (1999). Problemy higieniczne wychowania fizycznego studentów: sprzeczności i możliwości współdziałania z innymi składnikami procesu nauczania. Pedagogika Pracy, 35, 139-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"