BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiany sprawności fizycznej dzieci w wieku od 9 do 15 lat (w świetle badań ciągłych i przekrojowych)
Typ badania: podłużne
Data: 1985 – 1991
Badacz: Ryszard Strzelczyk
Abstrakt:

Badanie podłużne (1985-1991) miało na celu ukazanie kierunków zmian niektórych motorycznych wyznaczników sprawności fizycznej dzieci na tle wyników uzyskanych w badaniach przekrojowych w 1985 roku. W 1985 badaniem objęto 156 chłopców i 127 dziewcząt w wieku od dziewięciu do 15 lat, uczęszczających do szkoły podstawowej w Kołaczewie (województwo poznańskie). Badaniem ciągłym objęto dzieci, które w 1985 miały dziewięć lat, co roku wykonywano pomiary sprawności fizycznej mierzonej szeregiem testów (szybkość biegowa, czas reakcji prostej, skoczność, gibkość kręgosłupa, siła rozwijana w warunkach statyki, zwinność, wydolność fizyczna). We wszystkich pomiarach uczestniczyło 14 chłopców i 12 dziewcząt. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najregularniej zmieniały się zdolności badanych dotyczące szybkości biegowej, skoczności i siły statycznej, a u chłopców również zwinności. Wyraźne wahania w wynikach dzieci zaobserwowano w przypadku gibkości, szybkości reakcji prostej oraz zwłaszcza wydolności fizycznej. Zaobserwowano okresy regresu u chłopców w przypadku biegu po ósemce, wyskoku dosiężnego, siły statycznej, czasu reakcji i wydolności fizycznej. Okresy te objęły dzieci w wieku 10, 13 i 14 lat. W przypadku dziewczynek również wystąpiły jednorazowe zakłócenia linii rozwoju, lecz w porównaniu z chłopcami były one przesunięte w czasie (wydolność fizyczna – 11 lat, wyskok dosiężny – 12 lat, siła statyczna i szybkość biegowa – 13 lat). Ponadto zaobserwowano u nich obniżenie się dynamiki rozwoju motoryczności (z wyjątkiem gibkości) w wieku 12, 13 i 14 lat. Ujawniono znaczą przewagę w osiągniętych wynikach dzieci objętych badaniem przekrojowym, z wyjątkiem biegu po ósemce i wskaźnika wydolności. Ponadto wbrew wskazywanej tendencji do wczesnej stabilizacji poziomu wydolności fizycznej zaobserwowano u dzieci badanych podłużnie wyraźną progresję w tym zakresie.

Deskryptory TESE: sprawność, rozwój fizyczny, rozwój dziecka, szkoła podstawowa, rozwój motoryczny
TESE descriptors: efficiency, physical development, child development, primary school, motor development
Publikacje:
  • Strzelczyk, R. (1992). Zmiany sprawności fizycznej dzieci w wieku od 9 do 15 lat (w świetle badań ciągłych i przekrojowych). W: F. Rożnowski (red.), Biologia populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych (s. 449-460). Słupsk: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"