Tytuł badania: |
Preferencje zawodowe słuchaczy kończących studia w Instytucie Techniki Akademii Pedagogicznej |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Elżbieta Mastalerz |
Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii studentów o zawodach wykonywanych, pożądanych lub planowanych w przyszłości, po ukończeniu studiów. Próbę badawczą stanowili studenci kierunku edukacja techniczno-informatyczna studiów inżynierskich oraz magisterskich niestacjonarnych z roku 2008. Średni staż pracy respondentów wynosił osiem lat. Głównym narzędziem badawczym była ankieta obejmująca pytania o: 1) wymarzony zawód – jedynie 16% wskazało pracę nauczyciela; 2) motywy podjęcia studiów na kierunku ETI – dla 52% badanych były to wymogi obecnej pracy, 21% studia podjęło za namową kolegów, w przypadku 22% o wyborze studiów zdecydował przypadek; 3) użyteczność wiedzy i umiejętności zdobytych na studiach w aktualnie wykonywanej pracy – respondenci najczęściej wskazywali przedział 40-60% (w skali 0-100%) wykorzystywania wiedzy wyniesionej ze studiów; 4) istotne czynniki przy wyborze zawodu – zdaniem większości do najważniejszych należą zamiłowanie, zainteresowanie wykonywaną pracą oraz wysokość zarobków; 5) najważniejsze zalety finalizowanych studiów – badani stanowczo najwyżej ocenili zdobycie wyższego wykształcenia. Analiza wyników badania pozwoliła zauważyć, że dojrzałość zawodowa studentów kończących studia magisterskie jest zdecydowanie wyższa niż studentów kończących studia inżynierskie. Dodatkowo potwierdzono powszechnie znane opinie o dążeniu młodzieży do interesującej i atrakcyjnej (także pod względem finansowym) pracy. Dowiedziono także, że młodzi ludzie żywią pozytywne przeświadczenie co do ustawicznej i solidnej pracy, która gwarantuje osiągnięcie sukcesu. |
Deskryptory TESE: |
student, student pracujący, motywacja, wybór studiów, praca, zatrudnienie, absolwent szkoły wyższej, start zawodowy absolwentów |
TESE descriptors: |
student, working student, motivation, choice of studies, labour, employment, graduate, transition from school to work |
Publikacje: |
- Mastalerz, E. (2010). Preferencje zawodowe słuchaczy kończących studia w Instytucie Techniki Akademii Pedagogicznej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia Technica, 3, 119-123.
|