Tytuł badania: |
Przygotowanie studentów kierunków nauczycielskich do wykorzystania potencjału e-edukacji w procesie samokształcenia |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Jolanta Zielińska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była ocena znajomości stosowania na co dzień różnego rodzaju mediów (TIK) w procesie samokształcenia czynnych zawodowo nauczycieli, pracujących w szkołach podstawowych lub gimnazjalnych. Pod uwagę wzięto zarówno sam proces samokształcenia (m.in. motywacje oraz samoświadomość nauczycieli), jak i udział w tym procesie różnorodnych mediów (m.in. płaszczyzny ich zastosowań, dostępność, sposób praktycznego wykorzystania). Badaniem objęto grupę 152 czynnych zawodowo nauczycieli z województwa małopolskiego. Większość badanych (81%) uczyła w miejscowościach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców; 14% – 10-50 tys.; 5% – poniżej 10 tys. Do badania wykorzystano ankietę składającą się z 17 pytań o różnym charakterze (od otwartych, półotwartych do zamkniętych). Większość respondentów (98%) rozumiała samokształcenie jako samodzielne, dobrowolne i stałe doskonalenie wiedzy poprzez udział w kursach, warsztatach, szkoleniach lub na podstawie literatury i internetu. Dla większości motywację do podejmowania działań doszkalających stanowiła chęć podnoszenia kwalifikacji. Na drugim miejscu wymieniano zainteresowania oraz własną satysfakcję. Przeważająca większość (80%) badanych bardzo wysoko oceniła wpływ internetu na szybkość i efektywność samokształcenia (np. 96% ankietowanych korzystało z forów dyskusyjnych w celu wymiany doświadczenia zawodowego). Najwyżej jednak jako medium autoedukacji oceniono książkę. W wyniku przeprowadzonego badania dowiedziono, że nauczyciele są świadomi odpowiedzialności za wychowanie przyszłych pokoleń oraz że jako grupa zawodowa są otwarci na zachodzące zmiany w społeczeństwa informacyjnym. |
Autorskie słowa kluczowe: |
Internet |
Author's Keywords: |
Internet, self-education, e-education |
Deskryptory TESE: |
e-kształcenie, samokształcenie, rozwój umiejętności zawodowych, alternatywne formy edukacji, satysfakcja zawodowa, zawód nauczyciela, Internet, język, technika, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
e-learning, self-instruction, skill development, alternative educational provision, occupational satisfaction, teaching profession, Internet, language, technology, ICT |
Publikacje: |
- Zielińska, J. (2010). Przygotowanie studentów kierunków nauczycielskich do wykorzystania potencjału e-edukacji w procesie samokształcenia. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia Technica, 3, 232-238.
|