BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie studentów do aktywnego uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym
Data: 2003 – 2006
Badacz: Beata Stachowiak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy studenci zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie mogą mieć miejsce w społeczeństwie informacyjnym? Jakie są oczekiwania studentów wobec e-learningu? Jak często studenci korzystają z dostępnych usług w społeczeństwie informacyjnym? Próbę badawczą stanowili studenci Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunkach: politologia oraz stosunki międzynarodowe. W 2003 roku ankietę uzupełniło 568 osób (w tym 356 studiujących stacjonarnie i 212 studiujących zaocznie), z kolei w latach 2004-2006 badaniem objęto 380 osób. Respondenci wykorzystywali internet (TIK) najczęściej do wzajemnego komunikowania się oraz przeglądania stron WWW. W 2003 roku do najczęściej wskazywanych form użytkowania sieci należało posługiwanie się pocztą elektroniczną (42%), w dalszej kolejności przeglądanie stron (37%) oraz pogawędki i wysyłanie SMS-ów (26%). Po dwóch latach nie stwierdzono różnic w korzystaniu z internetu, zaobserwowano natomiast zmianę wskaźników procentowych – przeglądanie stron oraz pocztę elektroniczną wskazało ponad 70% osób, natomiast komunikację (czaty, pogawędki, smsy) – 55%. Ponadto wykazano, że z e-bankowości w 2003 roku nie korzystało 73,68% badanych, zakupów za pośrednictwem internetu nie robiło 55,53% osób, a z e-learningu nie korzystało 69,21% studentów. Zgodnie z uzyskanym materiałem ankietowani najczęściej spotykali się z tematyką społeczeństwa informacyjnego w serwisach internetowych (34,47%) oraz tygodnikach (28,95%). Dodatkowo okazało się, że pojęcie wykluczenia cyfrowego było znane tylko 11,84% studentów. Zgromadzone odpowiedzi ujawniły, że duże oczekiwania wobec usług priorytetowych największy odsetek studentów wiązał z e-learningiem (w dalszej kolejności znalazły się: e-administracja, e-health oraz e-commerce).

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, student, życie studenckie, społeczeństwo, postawa, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, korzystanie z Internetu
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, student, student life, society, attitude, ICT, Internet, Internet usage
Publikacje:
  • Stachowiak, B. (2007). Przygotowanie studentów do aktywnego uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym. Raport z badań. Toruńsko-Płockie Studia Dydaktyczne, 20, 123-140.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"