BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie studentów AWF we Wrocławiu do pełnienia funkcji nauczyciela wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: 2006 – 2007
Badacz: Halina Guła-Kubiszewska, Marek Lewandowski, Wojciech Starościak
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono przygotowanie studentów AWF we Wrocławiu do nauczania wychowania fizycznego w szkołach. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy badani studenci uważają, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien być przygotowany do pełnienia funkcji nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych; jakie przedmioty realizowane w toku studiów zawierały, zdaniem respondentów, najwięcej informacji i umiejętności umożliwiających im dobre przygotowanie się do pełnienia w szkole funkcji nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych; czy opinie studentów na temat oceny poszczególnych przedmiotów przygotowujących ich do pełnienia funkcji nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych były zróżnicowane ze względu na płeć badanych. W badaniu uczestniczyło 67 studentek i 74 studentów drugiego roku AWF we Wrocławiu. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego i analizy dokumentów. Badanych poproszono między innymi o ocenę przydatności wybranych przedmiotów w kształtowaniu umiejętności nauczycielskich. 15% kobiet i 20% mężczyzn oświadczyło, że nie będą pracować jako nauczyciele. 46% badanych twierdziło, że podejmą pracę nauczyciela po skończeniu studiów, jeśli nie dostaną żadnej lepszej oferty. Studentki na ogół były niezadowolone z zajęć o charakterze teoretyczno-pedagogicznym; największą aprobatę wyrażały o teorii i metodyce gier sportowych, gimnastyki i lekkiej atletyki oraz o zajęciach z gier i zabaw ruchowych. Studentki były zadowolone z zajęć, w których uczestniczyły podczas obozu letniego, i z teorii turystyki i rekreacji. Kobiety uważały, że są dobrze przygotowane do pełnienia funkcji nauczyciela sportu, dużo gorzej – do funkcji nauczyciela zdrowia i estetyki zachowań ruchowych. Podobne opinie wyrażali mężczyźni. Studenci obu płci zgodzili się, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien być przygotowany do pełnienia funkcji nauczyciela sportu, rekreacji, zdrowia i estetyki zachowań ruchowych.

Author's Keywords: physical education, curriculum of studies, health teacher
Deskryptory TESE: sprawność, nauczyciel, płeć, płeć żeńska, płeć męska, zawód nauczyciela, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: efficiency, teacher, gender, female, male, teaching profession, physical education
Publikacje:
  • Lewandowski, M., Starościak, W. i Guła-Kubiszewska, H. (2011). Przygotowanie studentów AWF we Wrocławiu do pełnienia funkcji nauczyciela wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 40-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"