Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono przygotowanie studentów AWF we Wrocławiu do nauczania wychowania fizycznego w szkołach. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy badani studenci uważają, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien być przygotowany do pełnienia funkcji nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych; jakie przedmioty realizowane w toku studiów zawierały, zdaniem respondentów, najwięcej informacji i umiejętności umożliwiających im dobre przygotowanie się do pełnienia w szkole funkcji nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych; czy opinie studentów na temat oceny poszczególnych przedmiotów przygotowujących ich do pełnienia funkcji nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych były zróżnicowane ze względu na płeć badanych. W badaniu uczestniczyło 67 studentek i 74 studentów drugiego roku AWF we Wrocławiu. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego i analizy dokumentów. Badanych poproszono między innymi o ocenę przydatności wybranych przedmiotów w kształtowaniu umiejętności nauczycielskich. 15% kobiet i 20% mężczyzn oświadczyło, że nie będą pracować jako nauczyciele. 46% badanych twierdziło, że podejmą pracę nauczyciela po skończeniu studiów, jeśli nie dostaną żadnej lepszej oferty. Studentki na ogół były niezadowolone z zajęć o charakterze teoretyczno-pedagogicznym; największą aprobatę wyrażały o teorii i metodyce gier sportowych, gimnastyki i lekkiej atletyki oraz o zajęciach z gier i zabaw ruchowych. Studentki były zadowolone z zajęć, w których uczestniczyły podczas obozu letniego, i z teorii turystyki i rekreacji. Kobiety uważały, że są dobrze przygotowane do pełnienia funkcji nauczyciela sportu, dużo gorzej – do funkcji nauczyciela zdrowia i estetyki zachowań ruchowych. Podobne opinie wyrażali mężczyźni. Studenci obu płci zgodzili się, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien być przygotowany do pełnienia funkcji nauczyciela sportu, rekreacji, zdrowia i estetyki zachowań ruchowych. |
Publikacje: |
- Lewandowski, M., Starościak, W. i Guła-Kubiszewska, H. (2011). Przygotowanie studentów AWF we Wrocławiu do pełnienia funkcji nauczyciela wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 40-44.

|