BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyczynek do badań nad przygotowaniem absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do studiowania matematyki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie
Instytucja:
Data: 2006 – 2007
Badacz: Zbigniew Powązka
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: czy absolwenci szkół ponadgimnazjalnych mają wystarczające motywacje i zainteresowania przedmiotem nauczania? Czy dysponują niezbędnymi do studiowania wiadomościami z tego przedmiotu? Czy posiadają niezbędne umiejętności (m.in. czytania ze zrozumieniem tekstu, stosowania definicji i twierdzeń, posługiwania się rysunkiem oraz symbolami literowymi)? Badanie przeprowadzono za pomocą obserwacji studentów (w czasie zajęć, w trakcie indywidualnych rozmów), analizy ich prac pisemnych oraz ankiety sondażowej. W badaniu ankietowym wzięło udział 119 osób, które podzielono na cztery grupy: 1) absolwenci liceów ogólnokształcących z klas matematycznych lub matematyczno-fizycznych (37 osób); 2) absolwenci z klas matematyczno-informatycznych (56); 3) absolwenci z klas o profilu ogólnym (15); 4) maturzyści z techników oraz liceów z klas o profilu humanistycznym (11). Studenci w większości posiadali zainteresowania i motywacje do studiowania matematyki, jednak wyniki badania ujawniły niewspółmierność między wiedzą deklaratywną studentów a ich rzeczywistymi umiejętnościami. Ujawnione zostały m.in. trudności badanych w posługiwaniu się językiem matematycznym, nieznajomość definicji i twierdzeń, powierzchniowe używanie pojęć oraz mechaniczne stosowanie algorytmów. Studenci musieli na ogół nadrabiać samodzielnie zaległości, żeby nadążyć za tempem wykładów czy ćwiczeń. Dzięki przeprowadzonemu badaniu zauważono potrzebę organizowania przez uczelnię zajęć wyrównawczych lub kursów przygotowawczych do studiów matematycznych, jak również potrzebę reformy programowej, która uwzględniałaby uzupełnienie materiału ze szkoły ponadgimnazjalnej.

Deskryptory TESE: przejście ze szkoły średniej do wyższej, standardy kształcenia, student, matematyka, studia wyższe, bilans umiejętności, kompetencje
TESE descriptors: transition from upper secondary to higher education, learning standard, student, mathematics, higher education course, skills audit, competence
Publikacje:
  • Powązka, Z. (2010). Przyczynek do badań nad przygotowaniem absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do studiowania matematyki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 3, 167-188.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"