Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: czy absolwenci szkół ponadgimnazjalnych mają wystarczające motywacje i zainteresowania przedmiotem nauczania? Czy dysponują niezbędnymi do studiowania wiadomościami z tego przedmiotu? Czy posiadają niezbędne umiejętności (m.in. czytania ze zrozumieniem tekstu, stosowania definicji i twierdzeń, posługiwania się rysunkiem oraz symbolami literowymi)? Badanie przeprowadzono za pomocą obserwacji studentów (w czasie zajęć, w trakcie indywidualnych rozmów), analizy ich prac pisemnych oraz ankiety sondażowej. W badaniu ankietowym wzięło udział 119 osób, które podzielono na cztery grupy: 1) absolwenci liceów ogólnokształcących z klas matematycznych lub matematyczno-fizycznych (37 osób); 2) absolwenci z klas matematyczno-informatycznych (56); 3) absolwenci z klas o profilu ogólnym (15); 4) maturzyści z techników oraz liceów z klas o profilu humanistycznym (11). Studenci w większości posiadali zainteresowania i motywacje do studiowania matematyki, jednak wyniki badania ujawniły niewspółmierność między wiedzą deklaratywną studentów a ich rzeczywistymi umiejętnościami. Ujawnione zostały m.in. trudności badanych w posługiwaniu się językiem matematycznym, nieznajomość definicji i twierdzeń, powierzchniowe używanie pojęć oraz mechaniczne stosowanie algorytmów. Studenci musieli na ogół nadrabiać samodzielnie zaległości, żeby nadążyć za tempem wykładów czy ćwiczeń. Dzięki przeprowadzonemu badaniu zauważono potrzebę organizowania przez uczelnię zajęć wyrównawczych lub kursów przygotowawczych do studiów matematycznych, jak również potrzebę reformy programowej, która uwzględniałaby uzupełnienie materiału ze szkoły ponadgimnazjalnej. |