Tytuł badania: |
Przyczynek do badań nad twórczą postawą studentów podczas rozwiązywania zadań matematycznych |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Joanna Major, Zbigniew Powązka |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było następujące pytanie: Czy i jakie twierdzenia matematyczne są w stanie znaleźć i udowodnić studenci w procesie refleksji nad uzyskanym rozwiązaniem odpowiednio skonstruowanego zadania? Podjęto także próbę określenia umiejętności studentów w znajdowaniu różnych prawidłowości, które pojawiają się w trakcie rozwiązywania zadań matematycznych, i formułowaniu ich w postaci stwierdzeń. Próbę badawczą stanowiły cztery roczniki matematycznych nauczycielskich studiów dziennych na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Ogółem w badaniu wzięło udział 141 osób, w tym: 66 studentów pierwszego roku, 20 studentów drugiego roku, 28 studentów trzeciego roku i 27 studentów czwartego roku. Analiza wyników badań wskazuje, że u wielu badanych nie wykształciły się jeszcze odpowiednie aspekty matematycznej aktywności (przede wszystkim umiejętność dostrzegania analogii, uogólniania i specyfikowania). Niepokojącym okazało się także bezrefleksyjne podawanie samych tez bez założeń twierdzenia. Zwrócono uwagę na sporą nieporadność językową u wszystkich respondentów, która ujawniła się w sposobie redagowania tekstu oraz opisach prowadzonych rozumowań. Badani nie dążyli do odpowiedzi na wiele pytań związanych z zadaniami. Przyczynami takiego stanu rzeczy mogły być brak zainteresowania treścią zadań lub system edukacji, niesprzyjający uczeniu problemowemu na różnych szczeblach edukacji. |
Deskryptory TESE: |
uczenie się, postawa, rozumowanie, student, studia wyższe, efekt uczenia się, kompetencja uczenia się |
TESE descriptors: |
learning, attitude, reasoning, student, higher education course, learning outcome, learning to learn |
Publikacje: |
- Major, J. i Powązka, Z. (2012). Przyczynek do badań nad twórczą postawą studentów podczas rozwiązywania zadań matematycznych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 4, 101-112.
|