Abstrakt: |
Celem badania było stworzenie koncepcji pracy szkoły przy współudziale uczniów, nauczycieli i rodziców. Z uczniami i nauczycielami pracowano metodą burzy mózgów, a do rodziców skierowano anonimową ankietę. Propozycje uczniów dotyczyły zmniejszenia liczebności klas, wprowadzenia w klasach ósmych profili nauczania, organizacji laboratoriów przedmiotowych, zwiększenia liczby godzin wychowania fizycznego, stworzenia partnerskich stosunków między nauczycielami i uczniami, zorganizowania ciepłych posiłków dla każdego ucznia, nabycia nowoczesnego sprzętu sportowego, zainstalowania umywalki i pryszniców w przebieralniach sali gimnastycznej, remontu boiska szkolnego, wprowadzenia indywidualnych szafek uczniowskich w szatni, ławek do siedzenia na korytarzach. Z kolei nauczyciele również zaproponowali zmniejszenie liczebności klas, a poza tym wprowadzenie nauczania blokowego, wspólnych zajęć dla uczniów i rodziców i ocen opisowych, położenie nacisku na uczenie umiejętności zamiast wiedzy faktograficznej, zakupienie sprzętu audiowizualnego do każdej sali, remont generalny budynku. Odpowiedzi udzielone przez rodziców w ankiecie pozwoliły stwierdzić, że spośród zadań, które należało wykonać dla unowocześnienia bazy materialno-technicznej, najwięcej rodziców wskazało wyposażenie sal gimnastycznych w nowoczesny sprzęt (38%). Wśród funkcji wychowawczo-opiekuńczych postulowano przede wszystkim udzielanie przez nauczycieli wychowawców porad rodzicom odnośnie rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci (58%) oraz wczesną profilaktykę trudności wychowawczych poprzez pełniejszą współpracę szkoły z rodziną (50%). Metody nauczania stosowane w szkole rodzice oceniali na ogół jako dobre (50%), a nauczycieli jako poszukujących (38%). Proponowano zachowanie wszystkich przedmiotów nauczania, z poszerzeniem programu o informatykę i język angielski (27%). U nauczycieli ceniono najczęściej sprawiedliwość (92%), przede wszystkim w ocenianiu (79%), następnie poszanowanie godności uczniów i autorytet (po 66%), znajomość potrzeb dzieci (60%) i obronę praw uczniów (53%). Przeważająca część rodziców uważała, że szkoła powinna być finansowana z budżetu państwa oraz mieć na celu wychowanie i wszechstronne nauczanie. |