Abstrakt: |
Badanie dotyczyło wiedzy uczniów o wybranej przez siebie szkole, źródeł informacji o sieci szkół w terenie i poza nim, form i metod pracy orientacyjnej szkoły, działalności kół zainteresowań oraz organizacji młodzieżowych. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę wywiadu (dotyczącego realizacji zadań orientacji zawodowej uczniów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dębicy). Badanie przeprowadzono wśród trzecioklasistów (N = 52) oraz nauczycieli (N = 31) Publicznego Gimnazjum w Streszęcinie. Dzięki badaniu stwierdzono, że poziom wiedzy związanej z przyszłą szkołą uczniów jest dobry. 96,3% uczniów klas trzecich gimnazjum posiadało podstawowe informacje dotyczące kolejnej szkoły. Uczniowie (poza jedną osobą) byli zdecydowani co do wyboru typu szkoły, a także profilu i zawodu. 32,7% badanych wybrało zasadniczą szkołę zawodową, 23,1% technikum, 17,3% liceum ekonomiczne. Wśród wybieranych profili klas wskazano: wojskowy (dwie osoby), sportowy (dwie), językowy (trzy), dziennikarski (jedna), matematyczno-informatyczny (dwie), biologiczno-chemiczny (jedna). Największą popularnością cieszyły się zawody: mechanika samochodowego (sześć wskazań), ślusarza-tokarza (pięć), elektryka (trzy), kucharza (trzy). Dowiedziono, że największy wpływ na wybór szkoły przez badanych mieli rodzice, w drugiej kolejności nauczyciele, którzy zostali także wskazani jako najlepsze źródło wiadomości o przyszłej szkole. Uczestnictwo w kołach zainteresowań w szkole zgłosiło 45% młodzieży. Wyniki badań wykazały sporadyczny charakter współpracy uczniów z instytucjami pozaszkolnymi (w tym: z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, służbą zdrowia, zakładem pracy). |