BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacja zawodowa uczniów
Instytucja:
Data: styczeń 2010
Badacz: Jana Depešová, Henryk Noga
Abstrakt:

Badanie dotyczyło wiedzy uczniów o wybranej przez siebie szkole, źródeł informacji o sieci szkół w terenie i poza nim, form i metod pracy orientacyjnej szkoły, działalności kół zainteresowań oraz organizacji młodzieżowych. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę wywiadu (dotyczącego realizacji zadań orientacji zawodowej uczniów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dębicy). Badanie przeprowadzono wśród trzecioklasistów (N = 52) oraz nauczycieli (N = 31) Publicznego Gimnazjum w Streszęcinie. Dzięki badaniu stwierdzono, że poziom wiedzy związanej z przyszłą szkołą uczniów jest dobry. 96,3% uczniów klas trzecich gimnazjum posiadało podstawowe informacje dotyczące kolejnej szkoły. Uczniowie (poza jedną osobą) byli zdecydowani co do wyboru typu szkoły, a także profilu i zawodu. 32,7% badanych wybrało zasadniczą szkołę zawodową, 23,1% technikum, 17,3% liceum ekonomiczne. Wśród wybieranych profili klas wskazano: wojskowy (dwie osoby), sportowy (dwie), językowy (trzy), dziennikarski (jedna), matematyczno-informatyczny (dwie), biologiczno-chemiczny (jedna). Największą popularnością cieszyły się zawody: mechanika samochodowego (sześć wskazań), ślusarza-tokarza (pięć), elektryka (trzy), kucharza (trzy). Dowiedziono, że największy wpływ na wybór szkoły przez badanych mieli rodzice, w drugiej kolejności nauczyciele, którzy zostali także wskazani jako najlepsze źródło wiadomości o przyszłej szkole. Uczestnictwo w kołach zainteresowań w szkole zgłosiło 45% młodzieży. Wyniki badań wykazały sporadyczny charakter współpracy uczniów z instytucjami pozaszkolnymi (w tym: z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, służbą zdrowia, zakładem pracy).

Author's Keywords: education, vocational orientation, career counselling
Deskryptory TESE: wybór kierunku kształcenia zawodowego, egzamin końcowy, wybór szkoły, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, kariera szkolna
TESE descriptors: choice of training, final examination, choice of school, transition from lower to upper secondary education, school career
Publikacje:
  • Noga, H. i Depešová, J. (2012). Orientacja zawodowa uczniów na podstawie badań. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia Technica, 5, 143-154.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"