BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O pewnym sposobie kontroli rozumienia wybranych pojęć z analizy matematycznej przez studentów studiów matematycznych
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Danuta Ciesielska, Zbigniew Powązka
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła skuteczność nauczania – chciano wyodrębnić studentów szczególnie zdolnych oraz jednocześnie zbadać, jakie zagadnienia z wykładanej teorii sprawiały badanym szczególne trudności. W ramach egzaminu (typowego testu) z analizy matematycznej w badaniu wzięło udział 87 studentów pierwszego roku matematyki studiów pierwszego stopnia (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie). Skonstruowano specjalny arkusz egzaminacyjny, obejmujący następujące zagadnienia z analizy matematycznej: własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej, parzystość i nieparzystość funkcji, złożenie funkcji i funkcje okresowe, monotoniczność i różnowartościowość, funkcje odwrotne, kresy zbiorów i ich związek z granicą ciągu, granica funkcji w punkcie. Za jedno pytanie można było otrzymać od 0 do 1000 punktów (komplet poprawnych odpowiedzi). Egzamin przeprowadzono w połowie roku akademickiego, pod koniec semestru zimowego. W badaniu wzięli udział studenci, którzy zdawali po raz pierwszy po 27 latach obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki. W wyniku przeprowadzonego badania wyłoniono najlepiej przygotowanych studentów oraz wyodrębniono te zagadnienia, które wymagają dalszych działań dydaktycznych (należały do nich m.in. badanie różnych własności funkcji złożonych). Ujawniono także fałszywe przekonanie związane z monotonicznością, różnowartościowością, a w konsekwencji odwracalnością funkcji. Źródłem powyższego okazało się uogólnienie definicji funkcji rosnącej i malejącej, znanej badanym z wcześniejszego poziomu edukacji.

Deskryptory TESE: student, rozumienie, skuteczność, trudności w nauce, przejście ze szkoły średniej do wyższej, efekt uczenia się, egzamin, szkoła wyższa, matematyka
TESE descriptors: student, comprehension, effectiveness, learning difficulty, transition from upper secondary to higher education, learning outcome, examination, higher education, mathematics
Publikacje:
  • Ciesielska, D. i Powązka, Z. (2012). O pewnym sposobie kontroli rozumienia wybranych pojęć z analizy matematycznej przez studentów studiów matematycznych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 4, 61-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"