BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Operacyjne rozumowanie uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a edukacja matematyczna w pierwszych latach nauki
Data: [2002]
Badacz: Katarzyna Dmitruk-Sierocińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Jaki jest poziom rozumowania operacyjnego u uczniów zaliczanych do lekko upośledzonych umysłowo w nauczaniu początkowym w szkole specjalnej, w zakresie koniecznym dla kształtowania pojęcia liczby, umiejętności arytmetycznych i rozumienia sensu pomiaru długości i objętości płynów? W jakim stopniu na przyczyny niezadowalających wyników kształcenia matematycznego w nauczaniu początkowym uczniów zaliczanych do lekko upośledzonych umysłowo może wpływać rozbieżność pomiędzy sposobem kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych a możliwościami intelektualnymi w zakresie operacyjnego rozumowania? Próbę badawczą stanowiło 245 uczniów zaliczanych do lekko upośledzonych umysłowo, uczęszczających do klas I-III szkół specjalnych (w tym do klas pierwszych – 82 osoby, klas drugich – 79 osób, klas trzecich – 84 osoby). Do zebrania materiału badawczego zastosowano zestaw eksperymentów diagnostycznych Operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość respondentów nie reprezentowała poziomu operacji konkretnych w następujących zakresach: ustalania stałości ilości nieciągłych, szeregowania, ustalania stałości długości, ustalania stałości masy oraz ustalania stałości objętości cieczy. Okazało się również, że przyczyną niezadowalających efektów nauczania była niewspółmierność między sposobem kształtowania wiadomości (w tym pojęcia liczby naturalnej, arytmetyki tych liczb oraz miary) a możliwościami intelektualnymi respondentów. Jednocześnie zaobserwowano wolny, ale systematyczny wzrost kompetencji badanych uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, matematyka, upośledzenie, osoby niepełnosprawne, edukacja, uczeń, rozwój dziecka, efekt uczenia się, postępy w nauce, uczenie się
TESE descriptors: comprehension, reasoning, mathematics, disability, people with disabilities, education, pupil, child development, learning outcome, study progress, learning
Publikacje:
  • Dmitruk-Sierocińska, K. (2004). Operacyjne rozumowanie uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a edukacja matematyczna w pierwszych latach nauki. Szkoła Specjalna, 2, 116-130.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"