Tytuł badania: |
Trudności studentów w rozumieniu pojęcia miary i całki |
Data: |
2006 |
Badacz: |
Zbigniew Powązka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy wiedza zdobyta przez studentów z teorii miary i całki jest operatywna czy odtwórcza? Jakie trudności towarzyszą studentom przy poznawaniu tego działu i jakie są przyczyny tych trudności? Do zgromadzenia materiału posłużono się autorskim testem jednokrotnego wyboru, który składał się z 20 zadań. Pytania dotyczyły trzech zagadnień: teorii miary, funkcji mierzalnych oraz różnego typu całek. Badaniem objęto 99 studentów trzeciego roku matematyki studiów dziennych Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że wiedza zdecydowanej większości respondentów była przeważnie odtwórcza. Wykazano trudności związane z: zagadnieniami wymagającymi posłużenia się pojęciami teoriomnogościowymi i typologicznymi przy dowodzeniu różnych własności miary i całki; pojęciem procesu całkowego przy różnych definicjach całek; stosowaniem wyuczonych definicji i twierdzeń do rozwiązywania konkretnych problemów. |
Deskryptory TESE: |
rozumienie, student, trudności w nauce, matematyka, studia wyższe |
TESE descriptors: |
comprehension, student, learning difficulty, mathematics, higher education course |
Publikacje: |
- Powązka, Z. (2012). Z badań nad trudnościami studentów w rozumieniu pojęcia miary i całki. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 4, 139-154.
|