Abstrakt: |
Celem badania było określenie ogólnych tendencji i dominujących aspiracji młodzieży męskiej uczącej się w wojskowej pomaturalnej szkole lotniczej. Objęto nim 67 losowo dobranych uczniów, studiujących na pierwszym i drugim roku. Do analizy zakwalifikowano 60 ankiet. Badani byli najczęściej pochodzenia robotniczego (28), następnie chłopskiego (22) i inteligenckiego (10). Wiek badanych mieścił się w granicach 19-21 lat. Do dominujących aspiracji młodzieży należały aspiracje edukacyjne związane ze szkołą (43 wskazań), następnie związane z zabezpieczeniem materialnym (40), funkcjonowaniem zawodowym (33) oraz z własną osobą (28). Dążenia moralne i społeczne zostały przez większość odrzucone. Wśród wartości uniwersalnych, które postrzegano jako własne, dominowało bezpieczeństwo kraju, następnie wolność i pokój światowy. Z kolei do trzech najczęściej wskazywanych wartości uniwersalnych postrzeganych jako kształtowane w szkole należało znów bezpieczeństwo kraju, następnie kariera zawodowa i dobrobyt. Można zatem zauważyć, że w przypadku bezpieczeństwa kraju wystąpił wysoki poziom zgodności ocen, poza tym jednak zauważalna była duża niespójność hierarchii własnych wartości i wartości kształtowanych przez system oddziaływań wychowawczych. |