BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje jako motywacyjny czynnik regulujący działanie człowieka
Data: [1994]
Badacz: Tadeusz Graca
Abstrakt:

Celem badania było określenie ogólnych tendencji i dominujących aspiracji młodzieży męskiej uczącej się w wojskowej pomaturalnej szkole lotniczej. Objęto nim 67 losowo dobranych uczniów, studiujących na pierwszym i drugim roku. Do analizy zakwalifikowano 60 ankiet. Badani byli najczęściej pochodzenia robotniczego (28), następnie chłopskiego (22) i inteligenckiego (10). Wiek badanych mieścił się w granicach 19-21 lat. Do dominujących aspiracji młodzieży należały aspiracje edukacyjne związane ze szkołą (43 wskazań), następnie związane z zabezpieczeniem materialnym (40), funkcjonowaniem zawodowym (33) oraz z własną osobą (28). Dążenia moralne i społeczne zostały przez większość odrzucone. Wśród wartości uniwersalnych, które postrzegano jako własne, dominowało bezpieczeństwo kraju, następnie wolność i pokój światowy. Z kolei do trzech najczęściej wskazywanych wartości uniwersalnych postrzeganych jako kształtowane w szkole należało znów bezpieczeństwo kraju, następnie kariera zawodowa i dobrobyt. Można zatem zauważyć, że w przypadku bezpieczeństwa kraju wystąpił wysoki poziom zgodności ocen, poza tym jednak zauważalna była duża niespójność hierarchii własnych wartości i wartości kształtowanych przez system oddziaływań wychowawczych.

Deskryptory TESE: motywacja, młodzież, szkolnictwo policealne, planowanie, planowanie edukacji
TESE descriptors: motivation, youth, post-secondary non-tertiary education, planning, educational planning
Publikacje:
  • Graca, T. (1997). Aspiracje jako motywacyjny czynnik regulujący działanie człowieka. W: P. Tyrała (red.), Aspiracje a rzeczywistość edukacyjno-wychowawcza w okresie przeobrażeń strukturalnych państwa (s. 61-74). Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"