BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Eksperymentalne ujęcie organizacji pracy ucznia lekko upośledzonego umysłowo w procesie kształcenia specjalnego
Data: 1991 – 1992
Badacz: Zofia Pelc
Abstrakt:

W ramach badania przeprowadzono eksperyment pedagogiczny polegający na zmianie struktury organizacji kształcenia specjalnego w klasie czwartej w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym dla dzieci upośledzonych w stopniu lekkim we Frusztaku. Badaniem objęto również równoległą klasę czwartą z tego samego ośrodka, która stanowiła grupę kontrolną. Obie klasy liczyły po 15 uczniów. Zmiany eksperymentalne wprowadzono w ramach kształcenia języka polskiego i matematyki. Dokonano pomiarów osiągnięć szkolnych z tych przedmiotów za pomocą dwóch zestawów testów: serii testów czytania i pisania dla klas I-III T. Straburzyńskiej i T. Śliwickiej oraz testu wiadomości i umiejętności matematycznych dla klasy czwartej szkoły specjalnej wzorowanego na teście Z. Krążyńskiego. Uzupełniająco zastosowano analizę dokumentów (dzienników lekcyjnych i teczek osobowych uczniów). Zmiany eksperymentalne polegały na zespoleniu procesu nauczania z wychowawczo-opiekuńczą działalnością internatu, co pozwoliło na uwzględnienie higieny pracy umysłowej dziecka upośledzonego, jego męczliwość, lepszą organizację pracy itd. Stworzono w ten sposób korzystniejsze warunki do daleko posuniętej indywidualizacji nauczania, bliższego kontaktu nauczyciela z uczniami, głębszego zespolenia nauczania z wychowaniem, ściślejszego powiązania zagadnień programowych z problematyką wychowawczą. Wyniki pomiarów wiedzy i umiejętności ujawniły, że dzieci z grupy eksperymentalnej uzyskały znacznie wyższe wyniki z języka polskiego. W zakresie matematyki także nastąpił wzrost osiągnięć, lecz mniejszy, niż oczekiwano. Polepszeniu uległy również sprawność i umiejętności praktyczne badanych pozwalające na lepsze radzenie sobie w życiu codziennym.

Deskryptory TESE: organizacja czasu szkolnego, kształcenie specjalne, wychowanie dziecka, program nauczania, szkoła podstawowa, upośledzenie
TESE descriptors: arrangement of school time, special needs education, child rearing, curriculum, primary school, disability
Publikacje:
  • Pelc, Z. (1995). Eksperymentalne ujęcie organizacji pracy ucznia lekko upośledzonego umysłowo w procesie kształcenia specjalnego. W: P. Tyrała (red.), Aspiracje a rzeczywistość edukacyjno-wychowawcza w okresie przeobrażeń strukturalnych państwa (s. 191-212). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"