Abstrakt: |
Celem badania była analiza problemów z głosem występujących w pracy nauczyciela oraz ocena świadomości nauczycieli, jak bardzo ważnym narzędziem pracy jest ich głos. Badanie przeprowadzono (w Krakowie oraz powiecie myślenickim) w grupie 52 osób, pracujących zawodowo nie dłużej niż 10 lat. Dzięki sondażowi diagnostycznemu ustalono, że połowa respondentów nie uczestniczyła na studiach w zajęciach z emisji głosu. Jedynie 10% badanych umiało przygotować głos do pracy oraz wiedziało, jak chronić aparat oddechowo-fonacyjno-artykulacyjny. Osoby uczęszczające na zajęcia z zakresu emisji głosu wykazywały mniejszą częstotliwość występowania dolegliwości takich jak: utrata dźwięczności, kaszel, zanik głosu czy konieczność odchrząkiwania. Około 23% badanych nie odczuwało żadnych objawów zmęczenia głosu, tyle samo – po trzech, czterech godzinach, 19% – po 15 minutach, 10% mogło mówić przez dwie godziny, pozostała część badanych odczuwała dyskomfort związany z mówieniem dopiero po całym dniu. Badanie dowiodło istoty problemu pracy głosem w zawodzie nauczyciela. Stwierdzono także, że krótki staż pracy nauczycieli nie wyklucza ich świadomości oraz odczuwania wagi zagrożenia chorobami zawodowymi, związanymi z nadwyrężaniem głosu.
|