BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja dorosłych imigrantów na Islandii w świetle pedagogiki miejsca
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Maria Mendel, Hanna Ragnarsdóttir, Małgorzata Zielińska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka możliwości edukacyjnych wśród dorosłych imigrantów na Islandii. W ramach badania przeanalizowano ofertę edukacyjną oraz programy kursów, przeprowadzono rozmowy z nauczycielami i dyrektorami trzech placówek edukacyjnych w Rejkjaviku. Na podstawie badania stwierdzono, że aktualna oferta edukacyjna dla dorosłych na Islandii częściowo spełnia założenia pedagogiki miejsca (uczenie się nowego miejsca, komunikacji); pomija się takie elementy pedagogiki miejsca jak: element krytyczny, uczenie się uczestnictwa w życiu politycznym. Okazało się, że dominującą ofertą kształcenia dla dorosłych imigrantów są kursy językowe. Można także dokształcać się w ramach szkoleń zawodowych, ale prowadzi się je prawie wyłącznie w języku islandzkim. Należy zatem uznać, że komunikowanie się w języku islandzkim jest kluczowym elementem do zdobywania dodatkowych umiejętności zawodowych (np. obsługa komputera). W placówkach zajmujących się kształceniem ustawicznym realizowano program Szkoła dla Osiedleńców – w ramach kursów nauczano o społeczeństwie, kulturze, instytucjach na Islandii. Centra realizujące program współpracowały z przełożonymi w miejscu pracy imigrantów. Bardzo ograniczona okazała się możliwość udziału imigrantów i Islandczyków w kursach językowych, gdyż wymagano od nich umiejętności posługiwania się islandzkim. Stwierdzono ponadto, że sami imigranci dość rzadko są chętni, by brać udział w kursach, także w programie Szkoła dla Osiedleńców; jeden z imigrantów tłumaczył: Powiedziałem, że no może ten islandzki tak mi nie będzie bardzo potrzebny, jeżeli planuję jednak nie zostawać tu. (...) więc może szkoda czasu na to. I energii. No i zadecydowałem, żeby zrezygnować po miesiącu...

Autorskie słowa kluczowe: edukacja imigrantów, pedagogika miejsca, globalizacja, edukacja pozaformalna
Author's Keywords: education of migrants, pedagogy of place, globalisation, non-formal education
Deskryptory TESE: nauczanie języka, nauczanie języków obcych, kurs, język nauczania, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: language teaching, foreign language teaching, course, teaching language, problem solving
Publikacje:
  • Zielińska, M. (2009). Edukacja dorosłych imigrantów na Islandii w świetle pedagogiki miejsca. Rocznik Andragogiczny, 16, 358-378.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"