BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność poznawcza nauczycieli – stan, zakresy, uwarunkowania
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Bartłomiej Gołek
Abstrakt:

Przedmiotem badania był zakres aktywności poznawczej nauczycieli. Sformułowano następujące problemy szczegółowe: jaki jest poziom aktywności poznawczej nauczycieli i w jakich zakresach wiedzy aktywność ta się przejawia; jakie są sposoby (formy) podejmowania przez nauczycieli aktywności poznawczej; jakie są uwarunkowania aktywności poznawczej nauczycieli. Próbę badawczą stanowiło 250 osób z Małopolski i Śląska, pracujących w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na obszarze zarówno miejskim, jak i wiejskim. Posłużono się metodą wywiadu, ankiety, skalowania oraz metodą analizy dokumentów. W toku badania aktywność poznawczą zadeklarowało 96% nauczycieli. Najczęściej wymienianymi obszarami wiedzy, których dotyczyły podejmowane działania, były: wiedza merytoryczna (37%), pedagogika (29,6%), psychologia (16%), metodyka (12%), technologie informacyjne (10%), języki obce (8%), elementy prawa (2,8%), kulturoznawstwo (2,4%). Przeważającą formą przejawianej aktywności poznawczej była lektura książek i czasopism (63%), w dalszej kolejności: kursy (45%), szkolenia (38%), warsztaty (30%), wykorzystanie internetu (18%), konferencje naukowe (16%), wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami (12%), inne (niż lektura) formy samokształcenia (12%), studia podyplomowe (12%) oraz poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne (6%). W zakresie uwarunkowania aktywności poznawczej nauczyciele wskazywali takie trudności jak: ograniczenia czasowe (36%) oraz trudności finansowe (35%).

Autorskie słowa kluczowe: aktywność poznawcza, potrzeby poznawcze, kompetencje poznawcze, wiedza, społeczeństwo informacyjne
Author's Keywords: cognitive activity, cognitive needs, cognitive competence, knowledge, information society
Deskryptory TESE: praktyka pedagogiczna, rozwój poznawczy, rozwój umiejętności zawodowych, samokształcenie, nauczyciel
TESE descriptors: teaching practice, cognitive development, skill development, self-instruction, teacher
Publikacje:
  • Gołek, B. (2009). Aktywność poznawcza nauczycieli – stan, zakresy, uwarunkowania. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 62, 47-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"