Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 125 dzieci w wieku od 6 do 9 lat, objętych Indywidualną Specjalistyczną Praktyką Lekarską w podwarszawskich Laskach. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę dla rodziców, której pytania dotyczyły zwykłej i dodatkowej aktywności ruchowej uczniów oraz udziału środowiska domowego i innych osób w nauczaniu tych umiejętności. Zwrot otrzymano od 80 rodziców. Trzy lata później, w 2009 roku, w ramach programu Zacznijmy żyć zdrowo od dziś przepadano 84 rodziców dzieci w wieku 6-9 lat; respondentów pytano o aktywność ruchową uczniów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że zwiększył się odsetek rodziców podwożących dzieci do szkoły samochodem – z 11,2% w 2006 do 35,7% w 2009. Istotnie zmalała jednocześnie liczba dzieci chodzących pieszo do szkoły – z 38,8% z w 2006 do 19,1% w 2009. Zwiększyła się liczba dzieci spędzających co najmniej 3 godziny dziennie przed telewizorem – z 0% w 2006 do 15,5% w 2009. Znacznie większy odsetek dzieci w 2009 roku spędzał co najmniej godzinę dziennie przed komputerem (64,3% w stosunku do 37,5% w 2006). W 2006 roku aż 81,5% rodziców deklarowało, że ich dzieci odbywają codziennie zajęcia ruchowe na dworze; w 2009 odsetek takich odpowiedzi wyniósł 63,1%. Blisko co trzeci rodzic nie pogłębiał wiedzy na temat znaczenia aktywności ruchowej w rozwoju psychofizycznym dzieci. |