BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena procesu uczenia się dzieci niesłyszących z perspektywy teorii przetwarzania informacji
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Jolanta Zielińska
Abstrakt:

Celem badania była analiza formalnych właściwości przetwarzania informacji przez dzieci ze znacznym i głębokim uszkodzeniem słuchu. Badaniu poddano przede wszystkim tempo przetwarzania informacji, pojemność pamięci operacyjnej oraz trwałość przechowywania informacji. Próbę badawczą stanowiło 88 dzieci z obustronnym, prelingwalnym uszkodzeniem słuchu (typu odbiorczego), korzystających z aparatów słuchowych, w wieku od 7 do 13 lat. Wybór grupy miał charakter celowy i obejmował dzieci określane jako trudne edukacyjnie i rewalidacyjnie (ich sprawność językowa i komunikacyjna była istotnie ograniczona). Badanie przeprowadzono w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących im. Jana Siestrzyńskiego w Krakowie. Posłużono się testem, który opierał się na dedukcyjnym i autokreacyjnym modelu uczenia się. W wyniku przeprowadzonego badania dowiedziono, że formalne właściwości przetwarzania informacji przez badane dzieci były takie same jak dzieci słyszących. Uszkodzenie słuchu nie wpływało na szybkość mentalną, która była w normie. Zauważono ponadto, że dzieci niesłyszące kompensowały niską pojemność pamięci operacyjnej jej większą trwałością.
 

Autorskie słowa kluczowe: dziecko niesłyszące, jakość uczenia, informacja, kognitywistyka
Author's Keywords: deaf children, quality of learning, information, cognitivistic
Deskryptory TESE: upośledzenie słuchu, uczenie się, szkolnictwo specjalne, tempo uczenia się, proces uczenia się, rozwój dziecka, upośledzenie
TESE descriptors: hearing impairment, learning, separate special education, learning pace, learning process, child development, disability
Publikacje:
  • Zielińska, J. (2009). Ocena procesu uczenia się dzieci niesłyszących z perspektywy teorii przetwarzania informacji. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 62, 81-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"