Tytuł badania: |
Ocena procesu uczenia się dzieci niesłyszących z perspektywy teorii przetwarzania informacji |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Jolanta Zielińska |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza formalnych właściwości przetwarzania informacji przez dzieci ze znacznym i głębokim uszkodzeniem słuchu. Badaniu poddano przede wszystkim tempo przetwarzania informacji, pojemność pamięci operacyjnej oraz trwałość przechowywania informacji. Próbę badawczą stanowiło 88 dzieci z obustronnym, prelingwalnym uszkodzeniem słuchu (typu odbiorczego), korzystających z aparatów słuchowych, w wieku od 7 do 13 lat. Wybór grupy miał charakter celowy i obejmował dzieci określane jako trudne edukacyjnie i rewalidacyjnie (ich sprawność językowa i komunikacyjna była istotnie ograniczona). Badanie przeprowadzono w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących im. Jana Siestrzyńskiego w Krakowie. Posłużono się testem, który opierał się na dedukcyjnym i autokreacyjnym modelu uczenia się. W wyniku przeprowadzonego badania dowiedziono, że formalne właściwości przetwarzania informacji przez badane dzieci były takie same jak dzieci słyszących. Uszkodzenie słuchu nie wpływało na szybkość mentalną, która była w normie. Zauważono ponadto, że dzieci niesłyszące kompensowały niską pojemność pamięci operacyjnej jej większą trwałością.
|
Autorskie słowa kluczowe: |
dziecko niesłyszące, jakość uczenia, informacja, kognitywistyka |
Author's Keywords: |
deaf children, quality of learning, information, cognitivistic |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie słuchu, uczenie się, szkolnictwo specjalne, tempo uczenia się, proces uczenia się, rozwój dziecka, upośledzenie |
TESE descriptors: |
hearing impairment, learning, separate special education, learning pace, learning process, child development, disability |
Publikacje: |
- Zielińska, J. (2009). Ocena procesu uczenia się dzieci niesłyszących z perspektywy teorii przetwarzania informacji. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 62, 81-90.
|